Scandinavian Print Group køber svensk trykkeri

PUBLICERET: 9 July 2021
OPDATERET: 9 July

Scandinavian Print Group (SPG) køber Lenanders Grafiska, som har deres hovedkontor i Kalmar. Købet er en del af en vækststrategi, hvor målet er at blive markedsledende i Sverige. Købet betyder, at produktionen i Kalmar ophører.

– Vi tager kampen op for det svenske marked, og Lenanders produktmix er perfekt for os. De er gode til projektledelse og salg, mens vi kan tilbyde mere effektiv produktion, siger Lasse Frausig, COO hos LaserTryk, som er en del af SPG.

SPG Group ejer allerede omkring 10 trykkerier på det skandinaviske marked, herunder E-print, EO Grafiska og Östertälje trykkeri, som alle er samlet i Skarpnäck i det sydlige Stockholm. Siden 2017 har SPG været en del af tyske onlineprinters.

Ud over tryksagsproduktion i Kalmar har Lenanders Grafiska også filialer i Stockholm, Anderstorp og Västervik. Virksomheden tilbyder både offset- og digitaltryk, men også storformat, efterbehandling, reklamebureau, studie og lager og distribution.

– Dette salg er en nødvendighed, som branchen ser ud i dag. Industrien gennemgår én transformation, og pandemien har ikke gjort fremtiden lysere for mellemstore trykkerier, siger Svante Oledal, administrerende direktør for Lenanders Grafiska.

I dag har Lenander Grafiska omkring tredive ansatte. Med ejerskiftet afvikles trykproduktionen i Kalmar og flyttes primært til Skarpnäck, men noget af produktionen flyttes også til Danmark. Personalet i produktionen vil blive tilbudt at flytte med. Salget forbliver i Kalmar og flytter til nye centrale lokaler.

I begyndelsen af sommeren købte SPG Cool Grey og konsoliderede yderligere sin position på markedet i Danmark. Virksomheden forventer at foretage flere opkøb i Sverige i fremtiden for at blive markedsleder.

– Vi vil gerne have en dialog med trykkerier i Sverige, der overvejer salg. Vores mål er at blive lige så stærk i Sverige som vi er i Danmark, siger Lasse Frausig.

SPG overtager Lenandes Grafiska fra 1. september 2021.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01