I en verden af usikkerhed, hvor en global nedgang i den samlede printproduktion er en del af ligningen, er det opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Sacha-Vittorio Paolucci, leder af Industrial Print Business Development hos Konica Minolta i denne kommentar.
Et behov for større automatisering og end-to-end produktionsløsninger vil fortsat være højt på dagsordenen og en væsentlig drivkraft fremad for industriens interessenter, det være sig varemærkeejere, trykkerier og efterbehandlingsvirksomheder.
Da mærknings- og emballeringskravene bliver stadig mere komplekse, efterhånden som datakravene vokser, og de lovgivningsmæssige krav strammes, er forsyningskæden i stigende grad afhængig af mærkning som en vigtig kilde til sporbarhed.
Klar til endnu mere markant vækst
Alle disse faktorer peger på en endnu større vækst. “Efterspørgslen efter digitalt trykt emballage forblev generelt høj, og produkter som fx etiketter blev produceret i større mængder og var ikke længere var begrænset til korte serier,” skriver analysevirksomheden Smithers1 i deres globale overblik over markederne for printudstyr. På samme måde oplevede digitaltrykt bølgepap stor efterspørgsel fra emballageindustrien.
Fremstilling, detailhandel, transport, tekstiler, mad og drikke og logistik er alle blandt de vigtige faktorer, der har gjort den digitale produktion af etiketter til en mainstream-teknologi.
1) Smithers, The Future of Global Print Equipment Markets to 2028. Markedsoversigt, – markeder for printudstyr, 2018–28, side 19
Drikkevaremarkedet tager digital teknologi til sig
Drikkevarebranchen er en sektor, hvor vi vil se kunderne øge deres forretning eksponentielt med digital etiketudskrivning kombineret med digital forædling i de kommende år. Taktile effekter med lak og folier bliver stadig vigtigere i vinkøbernes beslutningsprocesser.
Tilliden til digitalt producerede vinetiketter bakkes også op af brancheeksperter2. “I løbet af de næste fem år vil nye digitale udsmykningsteknologier tilskynde til brugen af mindre oplag, noget som vinmarkedet vil være ivrige efter at omfavne,” sagde Smithers-rapporten.
2) Smithers, The Impact on Changing Run Lengths in Packaging and Labels til 2027, side 146
Indbygget sikkerhed mod forfalskninger
Muligheder for bekæmpelse af forfalskning, herunder et innovativt og state-of-the-art inkjet-tilpasningsprojekt med Industrial Inkjet Ltd (IIJ), var en vigtig del af Konica Minoltas tilstedeværelse på Labelexpo i september sidste år. Deres AccurioLabel 230-presse blev konfigureret med Grafisk Maskinfabriks (GM) DC330Mini. IIJ, som er en anerkendt global ekspert i sikkerhedsprint med UV-farve, viste også andre reaktive muligheder som en del af opsætningen, der trak publikum til deres stand.
En forpligtelse til innovation
Konica Minolta har installeret mere end 1.200 AccurioLabel-presser globalt. Dette på mindre end 10 år.
På trods af opdriften i digital etiketfremstilling, siges de samlede vækstforudsigelser for sektoren at være ”bløde” Dette vil fortsætte i det mindste gennem første halvdel af 2024, ifølge den seneste Finat3-markedsanalyse3.
En af de negative tendenser er bemærkelsesværdigt nok en “kontinuerlig deceleration” i e-handelssalget, som har været en væsentlig drivkraft i de seneste år. “Afmatningen er kommet for at blive, efterhånden som den postpandemisk medvind aftager, og høj inflation og stigende renter dæmper efterspørgslen betydeligt,” siger rapporten.
På trods af, at Konica Minolta har gjort store fremskridt på etiketmarkederne, anerkender de også de betydelige udfordringer, som deres kunder vil stå over for i det kommende år. Mavefornemmelse er imidlertid, at problemerne, de står over for, såsom levering af råvarer, vil begynde at lette. Dette er på trods af en Gartner4-rapport, der pegede på en undersøgelse fra 2021, der afslørede 68 % af forsyningskædens ledere konstant oplevede forstyrrelser med stor indvirkning, og at 79 % af organisationer med over 500 ansatte ønskede at være bedre forberedt på den risiko i løbet af de næste par år.
3) Rapport og analyse: Det europæiske smalle webmarked, Finat Radar 21, Q3, side 4
En forpligtelse til aktive træningsprogrammer
Ud over udbuds- og efterspørgselsproblemer er alle vores kunder ikke immune over for andre indirekte effekter af verdensbegivenheder. Pandemien og den tvungne nedlukning betød, at et betydeligt antal erfarne medarbejdere gik tidligt på pension, hvilket øgede mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Vi tror dog på, at vores kunder vil søge at afsætte flere midler til attraktive uddannelsesprogrammer, løbende udvikling af personalet samt at imødekomme en balance mellem arbejde og privatliv. Det faktum, at vores produkter er nemme at bruge for vores kunder, gør jobbene til de talenter, de søger, mere attraktive. Og hvorfor ikke se efter at ansætte flere unge talenter – og træne dem selv!
Stadig vigtigere i fremtiden bliver Industry 5.0 – den nye fase af industrialiseringen, hvor mennesker arbejder sammen med avanceret teknologi og kunstig intelligens-drevne robotter for at forbedre arbejdspladsens processer. Alt dette vil bringe fokus tilbage på mennesket, øge modstandskraften og forbedre vores fokus på bæredygtighed.
Uanset hvad der venter forude, forbliver vores forpligtelse til at levere den bedst mulige service til alle vores medarbejdere, kunder og partnere.
Tekst: Sacha-Vittorio Paolucci, leder af Industrial Print Business Development hos Konica Minolta. (redigeret af redaktionen)