
DHL har netop udgivet en rapport, som viser, at B2B (business to business) internethandel vokser dramatisk. Det skyldes til dels Covid-19, men nok så meget, at en ny generation af unge professionelle indkøbere ønsker at B2B handle på samme måde, som de er vant til med deres B2C (business to consumer) internethandel. Er virksomhederne klar til denne revolution?
I 2019 voksede den globale B2B internet handel med over 18% til omkring US$ 12 billioner. Denne voldsomme vækst forventes at fortsætte, så B2B vokser til omkring US$ 20 billioner in 2027. Dette kommer til at revolutionere hele strukturen i B2B handel, fordi en række mellemmænd vil blive elimineret samtidig med, at der kommer en langt mere direkte kontakt mellem producenten og slutbrugeren.
De fleste har sikkert prøvet at købe bøger og tøj på nettet, og mange har sikkert også prøvet at konfigurere en ny bil på nettet før et besøg hos forhandleren. Det er klart, at denne købsmodel også kommer til at dominere handlen af pumper, ventiler, termostater, robotter, CNC-maskiner, trykkerimaskiner og mange andre avancerede industriprodukter.
Små og mellemstore virksomheder står overfor meget store udfordringer med at udvikle nye og langt mere brugervenlige hjemmesider, hvor deres produkter kan købes direkte fra producenten. Og de virksomheder, som ønsker at begå sig internationalt vil få store sproglige udfordringer på hjemmesiderne, fordi det jo er oplagt, at køberne vil at købe på deres lokale sprog. Dette er faktisk en fordel for os danskere, som er vant til at arbejde på fremmedsprog, mens mange virksomheder i USA sikkert får det svært med de mange sprog. På den anden side vil forhandlernettet blive reduceret dramatisk med den langt mere direkte kontakt mellem producent og slutbruger.
Der ligger en handels revolution og venter, og de virksomheder, som går forrest kommer til at høste enorme fordele gennem voldsomt stigende salg.
DHL rapporten “The ultimate B2B E-commerce guide” findes her