Heidelberg i fremgang varsler højere priser

PUBLICERET: 15 November 2022
OPDATERET: 21 December
Dr.Ludwin Monz er CEO for Heidelberger Druckmaschinen.

Heidelberg er kommet flot igennem første halvår 2022, men varsler højere priser for at fortsætte den positive udvikling.

Det gode halvårsresultat skyldes til dels valutasituationen men også at der er et øget salg af varer og ydelser. Således er salget i første halvår omkring 14 procent højere end året før.

Emballage-segmentet oplevede en særlig stærk vækst, fra beskedne €415 millioner i det foregående år til €535 millioner. En stig på næsten 29%. På grund af det forbedrede salg blev EBITDA (indtjening før skat, gæld og afskrivninger) øget til €68 millioner i andet kvartal. Dette oversteg langt det foregående års tal på €38 mio.

Bedre salgspriser, har modvirket de betydelige stigninger i omkostningerne til råvarer og halvfabrikata. Nettoresultatet efter skat efter seks måneder steg fra €13 millioner til €44 millioner. Blot seks måneder inde i det nuværende regnskabsår er det over niveauet for det samlede resultat hele sidste år.

Vil sikre margin gennem prisstigninger

I andet kvartal fortsatte ordreindgangen også med at stige til omkring €622 millioner – en stigning på 5 procent. Dette blev understøttet af valutaeffekter og høj efterspørgsel fra Centraleuropa og Nordamerika. Det resulterede i, at ordrebeholdningen er over €1 milliard for første gang i årevis. Denne høje ordrebeholdning og halvårstallene skaber et glimrende grundlag for at nå målene for året som helhed, skriver Heidelberg i en pressemeddelelse. I andet halvår forventer Heidelberg dog yderligere stigninger i især personale- og energiomkostninger.

– På trods af et vanskeligt miljø har vi overvundet udfordringerne i første halvår og opnået yderligere vækst. Vi forbliver dog forsigtige, fordi det endnu ikke er helt klart, hvordan den globale situation vil udvikle sig, udtaler virksomhedens administrerende direktør, Dr. Ludwin Monz.

– I løbet af første halvår har vi lagt et godt grundlag for at nå vores økonomiske mål. Med dette i tankerne fokuserer vi på at opretholde vores forsyningskæder, sikre vores margin gennem højere salgspriser og fortsætte vores omkostningsdisciplin, tilføjer han.

De seneste nyheder

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Vikiallo indgår nyt samarbejde

Via 3M, har vikiallo indgået et samarbejdet med firmaet William Smith (WS) i England.
3M-DiNoc_01
Vikiallo indgår nyt samarbejde

Strandbygaard er solgt og produktionen i Skjern flyttes

Ejerne har ikke lagt skjul på, at virksomheden har været til salg. Nu er det så en kendsgerning.
Screenshot
Strandbygaard er solgt og produktionen i Skjern flyttes

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly