Heidelberg i fremgang varsler højere priser

PUBLICERET: 15 November 2022
OPDATERET: 21 December
Dr.Ludwin Monz er CEO for Heidelberger Druckmaschinen.

Heidelberg er kommet flot igennem første halvår 2022, men varsler højere priser for at fortsætte den positive udvikling.

Det gode halvårsresultat skyldes til dels valutasituationen men også at der er et øget salg af varer og ydelser. Således er salget i første halvår omkring 14 procent højere end året før.

Emballage-segmentet oplevede en særlig stærk vækst, fra beskedne €415 millioner i det foregående år til €535 millioner. En stig på næsten 29%. På grund af det forbedrede salg blev EBITDA (indtjening før skat, gæld og afskrivninger) øget til €68 millioner i andet kvartal. Dette oversteg langt det foregående års tal på €38 mio.

Bedre salgspriser, har modvirket de betydelige stigninger i omkostningerne til råvarer og halvfabrikata. Nettoresultatet efter skat efter seks måneder steg fra €13 millioner til €44 millioner. Blot seks måneder inde i det nuværende regnskabsår er det over niveauet for det samlede resultat hele sidste år.

Vil sikre margin gennem prisstigninger

I andet kvartal fortsatte ordreindgangen også med at stige til omkring €622 millioner – en stigning på 5 procent. Dette blev understøttet af valutaeffekter og høj efterspørgsel fra Centraleuropa og Nordamerika. Det resulterede i, at ordrebeholdningen er over €1 milliard for første gang i årevis. Denne høje ordrebeholdning og halvårstallene skaber et glimrende grundlag for at nå målene for året som helhed, skriver Heidelberg i en pressemeddelelse. I andet halvår forventer Heidelberg dog yderligere stigninger i især personale- og energiomkostninger.

– På trods af et vanskeligt miljø har vi overvundet udfordringerne i første halvår og opnået yderligere vækst. Vi forbliver dog forsigtige, fordi det endnu ikke er helt klart, hvordan den globale situation vil udvikle sig, udtaler virksomhedens administrerende direktør, Dr. Ludwin Monz.

– I løbet af første halvår har vi lagt et godt grundlag for at nå vores økonomiske mål. Med dette i tankerne fokuserer vi på at opretholde vores forsyningskæder, sikre vores margin gennem højere salgspriser og fortsætte vores omkostningsdisciplin, tilføjer han.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award

Schur viser ny printerteknologi, der erstatter labels på Sign Print & Pack

Den danske emballagegigant Schur har valgt at vise deres seneste 5-farve mærkningsteknologi på Sign Print & Pack-messen.
GSI Colorize

En verdensnyhed inden for kanalbogstaver vises på Sign Print & Pack

Du kan opleve intet mindre end en verdensnyhed, når du besøger Sign Print & Pack-messen i Odense.
saga_01

Zünd spreder avanceret funktion ud til flere skæresystemer

Zünd lancerer det nye EIS Load Table – et nyt system til registrering af materiale, der skal skæres eller have bukkestreger på bagsiden og derfor har printet nedad.
EIS LOAD TABLE