Print og Kopi i Odense sat til salg

PUBLICERET: 31 March 2021
OPDATERET: 31 March

Det er en centralt beliggende printshop med en lille men stabil omsætning, der nu er sat til salg. Man kunne mistænke, at ejeren er ved at forlade den synkende skude, men det er ingenlunde tilfældet, siger han, ejeren gennem de sidste 16 år, Kristian Skou.

– Det har været en fuldstændig fantastisk tid at drive denne her forretning. Jeg har ingen chefer, ingen ansatte og ingen gæld. Min ambition var at have et godt arbejdsliv, og det er lykkedes til fulde, udtaler Kristian Skou.

Indehaveren af Print og Kopi i Odense, Kristian Skou, har haft et skønt arbejdsliv med at drive butikken.

Da Kristian Skou overtog forretningen, var den en meget traditionel copy shop med fokus på uddannelsessektoren. Kristian kommer selv fra B2B-salg og har efterfølgende drejet forretningen til at være erhvervsorienteret: Flere erhvervsdrivende og flere kunder i den offentlige sektor. Han betjener stadig private kunder og studerende med lige stor seriøsitet, men opsøger dem ikke aktivt. Ingen kunder fylder mere end fem procent af omsætningen og på den måde er risikoen fordelt godt.

Print og Kopi (eller kopibutikken.dk) ligger på Grønløkkevej i Odense. Det er både centralt og byder samtidig på gode parkeringsforhold. Den har 270 m2 under tag og mulighed for at køre en bil direkte ind i lokalerne.
På udstyrssiden er der nærmest tale om en overdådighed. Ikke mindre end seks office-printere har han, tre storformat-printere og et lamineringsbord og en række andet efterbehandlingsudstyr.
Om udrustningen siger han:

– Jeg kan lave rigtig meget – hurtigt. Det, der karakteriserer mine kunder er, at de skal have næsten alting med det samme. Det er ofte mindre virksomheder, der ikke har folk til at tage sig af markedsføringen. Det er først når de opdager, at de skal bruge det, at de kommer farende ned til mig. Men så kan jeg også producere 100 visitkort på en halv time eller 10.000 brochurer til en messe på en dag. Jeg går ikke ned på udstyr.

Opgaverne ekspederes efterhånden, som de kommer ind ad døren. Så der er ikke meget planlægning at forholde sig til. Kristian Skou fortæller, at når han møder ind om morgenen ligger de første ordre i mailboksen. Mange gange har han tænkt, at det bliver en stille dag, men efterhånden har der tegnet sig et billede af, at opgaverne først dukker op i løbet af formiddagen, når kunderne har taget sig af det mest presserende først. Så hvad der kunne ligne en stille dag, ender ofte med, at der skal arbejdes hurtigt de sidste timer, hvis han skal helt i bund med bunken. Og det vil han helst. Det hører til sjældenhederne, at noget får lov at ligge til dagen efter.

Der er både god plads og en omfattende maskinpark på Grønløkkevej.

Kristian fortæller, at omsætningen har ligget stabilt i mange år og at 2020 kun viste en beskeden nedgang. Så det er en ikke trængt økonomi, der er årsagen til, at han nu vil sælge.

– Jeg er efterhånden blevet 67 år og min kone er gået på pension, så det er vel på tide, at jeg bruger lidt mere tid på andet end arbejde.

Hvem forestiller du dig skal købe din butik?
– Der er flere muligheder. Det kunne være en skiltevirksomhed, som gerne ville have en mere central beliggenhed, og måske kunne bruge et lidt bredere omsætningsgrundlag. Det kunne også være en copy shop fra en anden by, der vil prøve med yderligere en filial og det kunne være en som mig selv, der bare gerne vil have et godt arbejdsliv med tæt kontakt til kunderne.

Uanset hvad løsningen bliver, er Kristian Skou villig til at hjælpe den nye ejer i gang. Han siger, at han ikke føler sig helt færdig med at arbejde, men godt kunne tænke sig at hjælpe en nye ejer i gang. Som konsulent eller ansat på deltid. Vi ønsker held og lykke med salget – og pensionen.

Der er også plads til både storformat-udstyr og til at køre biler ind i butikken om nødvendigt.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01