Effektiv trykproduktion resulterer igen i et flot overskud

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 23 June 2020
OPDATERET: 23 June

Endnu engang er “lasertryk-drengene” – som nok efterhånden er blevet til mænd – i stand til at præstere et rekordregnskab for Scandinavian PrintGroup. De har mere end fordoblet årets overskud i forhold til 2017-regnskabet, der viste et fint overskud på 19 millioner. I 2018 viste regnskabet et overskud på 27 millioner og i 2019 er det på mere end 40. Det er flot for en virksomhed i en branche, der ellers må siges at have været under pres lige siden finanskrisen, der startede i 2008.

Det forudses dog allerede nu, at resultatet for indeværende år ikke bliver på niveau med de tidligere tre år. Covid-19 har været og er stadig hård ved branchen, så det forventes at året vil ende med et overskud på omkring 5 til 10 millioner, står der i regnskabet, men nedenfor er Esben Mols Kabell lidt mere positiv dog med en del forbehold. Han forudser at resultatet måske kan komme op på omkring 10 til 20.

Vi har talt med Esben Mols Kabell, som sammen med Anders Grønborg startede Lasertryk, der efterhånden som de købte op, er blevet til en del af Scandinavian PrintGroup, der for nogle år siden blev en del af OnlinePrinters-koncernen.

Er der noget i regnskabet – eller årsagen til resultatet – du specielt vil fremhæve?

– Vi vækster stadig som en kombination af organisk vækst i vores onlineforretning og opkøb i ”offline” delen af virksomheden.

Med vores it-systemer formår vi at holde eller øge effektiviteten, når vi vokser, hvilket gør det attraktivt for os fortsat at holde fast i en vækst-strategi.

Hvad var den største udfordring i 2019?

– Her midt inde i corona-2020 kan jeg ikke komme på en eneste væsentlig udfordring i 2019, lyder det med et ironisk smil fra Esben Mols Kabell.

Hvor mange ansatte er der i dag i gruppen og hvor mange virksomheder?

– Ved ikke præcist, hvad der er af selskaber. Vi lægger dem jo af administrative årsager løbende sammen til færre enheder, men rent brand-mæssigt har vi ca. 20 brands, og vi er lige nu samlet 560 ansatte.

Udvikler “Polen” sig som forventet? Overvejer I at flytte yderligere produktion til Polen? 

– Vi er stadig i gang med at opføre den nye bygning i Polen, så vores fabrik i Polen udvides fra 6.000 kvm til 18.000 kvm. Produktionen i den starter i oktober/november.

Skal vi oven på Corona-krisen forvente at se yderligere opkøb fra jeres side?

– Ja. Vi har allerede købt 3 trykkerier i år og forventer yderligere et opkøb i år.

Hvad er forventningerne til 2020-resultatet? Og hvad bliver årets største udfordring – udover nedlukningen af Danmark?

– Coronakrisen har allerede været rigtigt dyr for os. Det ser dog heldigvis allerede en del bedre ud. Lige nu er vores forventning i 2020 et overskud på 10-20 millioner.

Men det er utroligt vanskeligt at sige noget om, da vi ikke ved, hvor langt vi kommer op omsætningsmæssigt på den anden side af sommerferien – samt hvad der evt. kan ske, hvis der kommer en anden bølge i efteråret.

Forbruget af tryksager viser en fortsat faldende tendens. Kan I fortsætte med at levere vækst?

– Vi vurderer at markedet for den type tryksager, vi laver, i Skandinavien er på ca. 12 til 15 miliarder kroner. Om det er 94% eller 96% af markedet, vi ikke har, er ikke så afgørende for om vi kan vækste, lyder slutkommentaren fra Esben Mols Kabell.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly