Eks-Skolens Grafisk Design & Tryk ApS er et kooperativ, der tilbage i 1972 blev startet af nogle kunstnere, blandt andre Bjørn Nørgaard. De brød ud af ”Den Eksperimenterende Kunstskole”, fordi de ønskede et mere frit alternativ til den mere etablerede kunstverden, som Det Kongelige Danske Kunstakademi, sad på.
I forbindelse med en forårsudstilling investerede Eks-Skolens medlemmer i en en-farve Miller i lille format, så de selv kunne mangfoldiggøre deres kunstværker.
Efter udstillingen blev trykmaskinen installeret i en kælder på Nørrebro. Det var kunstkollektivet, der drev trykkeriet. De arbejdede 50 procent af tiden i trykkeriet, resten af tiden arbejdede de som kunstnere. Trykkeriet gik godt, og der blev ansat faglærte til at køre trykkeriet, og der blev senere investeret i en to-farve Heidelberg.
For 50 år siden overtog de faglærte trykkeriet. Det er fortsat et kooperativ. Alle ansatte er en del af kooperativet. Man bringer ikke noget med, når man bliver ansat, og man tager ikke noget med, når man forlader jobbet. Anparterne er ejet af medarbejderforeningen.
Alle medarbejdere oppebærer samme løn, som er i henhold til overenskomsten, og sammen udgør de også ledelsen. Der er i dag ansat en faglært trykker, tre mediegrafikere, en produktionsplanlægger samt en bogholder.
Fra trykkeri til grafisk design og tryk
I dag er Esk-Skolens Grafisk Design & Tryk kendt for deres arbejde med pantone-farver. Og der er stadig mange kunstnere blandt kunderne.
Der hvor et fire-farvetryk ikke kan tilfredsstille kunden, kan tryk med pantone-farver være løsningen, og kunderne kan få lov til at være med til trykstart og være med til at påvirke det færdige resultat.
– Selv om det er en gammel trykmaskine, vi arbejder med, så er det jo modsat nyere digitale teknogier, en stabil mekanisk arbejdshest. Den giver os mulighed for at skabe unikke resultater, når vi arbejder med pantone-farverne, og sammen med kunderne får skabt netop det udtryk, de ønsker. Det er blandt andet pantone-farverne, der er blevet vores kendetegn og speciale som trykkeri, fortæller Christina Carlsen, der er en af de tre mediegrafikere, der arbejder hos Eks-Skolens Grafisk Design og Tryk.
Trykkeriet er i dag ikke blot et trykkeri. De er også blevet kendt for deres grafiske design.
– I dag fungerer vi også som et grafisk bureau. Kunderne er mangfoldige, men der er stadig mange kunstnere, der får løst deres opgaver hos os, forklarer Christina Carlsen.

De tre mediegrafikere er også alle specialicerede inden for prepress, og det er værdsat af blandt andet de krævende kunstnere, som også benytter Eks-Skolens Grafisk Design og Tryk til prepress-opgaven, men hvor selve trykopgaven måske løses uden for huset.
– Omkring en tredjedel af opgaverne i grafisk afdeling bliver trykt andre steder. Enten fordi vi ikke har udstyr til det, når det f.eks drejer sig om reklamematerialer, bannere og t-shirts, eller fordi det ikke er rentabelt her. Der bruger vi underleverandører, fortæller Christina Carlsen.
Hvilke kunder finder frem til trykkeriet i en baggård på Nørrebrogade?
– Det gør som nævnt mange kunstnere. Og mange af dem kommer fra Københavnsområdet. Men der er kunder fra hele landet, og mange af kunderne lægger vægt på, at Eks-Skolens Grafisk Design & Tryk påtager sig et kædeansvar og samarbejder med overenskomstdækkede og fortrinsvis danske virksomheder, forklarer Christina Carlsen, og hun fortsætter:
– Vi bliver ofte valgt af dem, der ønsker rådgivning, vil være med til trykstart og kan lide selv at finde netop den papirkvalitet, de ønsker til deres tryksag. De fleste af dem ved godt, at det kan være lidt dyrere at arbejde med os, men det er de villige til at betale for at få det udtryk, de ønsker til deres opgave, eller netop den farve, der ikke findes i CMYK-registeret.
Hvad kendetegner opgaverne i ”bureaudelen”?
– Vi udvikler og designer kampagner, logoer, visuel identitet, rapporter, undervisnings- og reklamematerialer. Lige nu sidder jeg med en omfattende 100 års jubilæumskampagne for en arbejdsgiver- og interesseorganisation og min kollega er i gang med en vifte af undervisningsmaterialer, der bliver håndsamlet. Vi hjælper hinanden, hvor der er behov. Selv arbejder jeg også meget med musikrelaterede designs, fortæller Christina Carlsen.
Hvad er jeres største udfordringer?
– Det er konkurrencen fra internettet. Når kunderne søger trykkeri online, og bestiller deres tryksager via prisberegnere, så mister vi samtalen med kunden. Det betyder, at kunderne får ikke forklaret, hvad de ønsker, og vi får ikke mulighed for at komme med rådgivning, lyder svaret.
Hvordan ser fremtiden ud for Eks-Skolens Grafisk Design & Tryk?
– Vi skal kunne det, de andre ikke kan tilbyde. Fremtiden bliver mere specialiseret. Og vores overlevelse vil afhænge af, om vi holder os fagligt skarpe og følge med på udviklingen i branchen og der hvor vores kunder færdes, så vi kan opfylde deres ønsker.
Hvorfor har du valgt at arbejde i et kooperativ?
– Jeg var allerede kunde inden jeg startede i lære, via mit frivillige engagement i musiklivet og politik. Det var den kooperative tankegang og den basisdemokratiske arbejsplads med rum til medbestemmelse, der tiltalte mig. Her tager vi alle et ansvar og alle er fleksible. Samtlige beslutninger, også de svære, tages i fællesskab. Det skaber et godt arbejdsmiljø, lyder slutkommentaren fra Christina Carlsen.
Det gode arbejdsmiljø opleves tydeligt på stemningen i huset.