– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
Lars Ole Nauta er direktør for Optimum Group Nordic (OGN), der består af de fem etikettrykkerier Etiflex, Flexoprint, Labelco, Odense Seglmærke og Skanket. Fem trykkerier der inden for en kort periode på syv måneder blev samlet i OGN. De fortsætter på hver deres lokation, med hver deres daglige ledelse og specialer, men i et tæt samarbejde med hinanden og gruppens direktør, Lars Ole Nauta.
Det er fire år siden, der sidst blev holdt Labelexpo, så trangen til at komme ned og ”sparke dæk” er stor hos mange etiketfolk. Lars Ole Nauta siger:
– Labelexpo er vores messe. Der skal vi ned. Personligt kender jeg de fleste leverandører, og det handler i høj grad om at komme ned og høre, hvad der optager dem. Hvilke store spørgsmål går de og pusler med? Jeg har personligt ingen aftaler og vil bare gå rundt på egen hånd og tale med de interessante mennesker jeg møder.
Han fortæller, at papirkrisen, som vi for kort tid siden oplevede, skabte nogle store konflikter mellem trykkerierne og leverandørerne og ikke mindst mellem trykkerierne og kunderne. Han forklarer:
– Vi oplevede at leverandørerne ændrede priser på bestilte varer eller annullerede ordre. Det var meget utilfredsstillende, men når vi så ovenikøbet måtte lide den bet, at vi tabte ordre, så skabte det en rimelig dårlig stemning. Jeg har sagt grimme ting i telefonen og smækket røret på. Nu er det tid til forsoning.
Han lægger heller ikke skjul på, at OGN er på udkig efter både maskiner og automatisering, men glider elegant af, når jeg spørger om det mere konkret. Det har han folk til at tage sig af.
Har du nogen gode råd til dem som besøger Labelexpo?
– Ja, besøg dem der står ude i kanten. Det er oftest derude fra de nye tanker kommer, fra virksomheder som ingen kender og som er sultne efter at komme ind på markedet. Besøg dem du ikke kan besøge på en almindelig hverdag. Og så mener jeg virkelig, at man skal benytte chancen til at stille de store spørgsmål til kunder, kollegaer og leverandører. Hvad er de optaget af? Hvad er det næste teknologiske spring? Hvad ser de af udfordringer i horisonten? Det har jeg selv stor glæde af.
Labelexpo løber af stablen i Bruxelles den 11.-14.september.