Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

PUBLICERET: 31 August 2023
OPDATERET: 31 August
Direktør for Optimum Grou Nordic, Lars Ole Nauta, ser frem til Labelexpo. Foto: Søren Winsløw.

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.

Lars Ole Nauta er direktør for Optimum Group Nordic (OGN), der består af de fem etikettrykkerier Etiflex, Flexoprint, Labelco, Odense Seglmærke og Skanket. Fem trykkerier der inden for en kort periode på syv måneder blev samlet i OGN. De fortsætter på hver deres lokation, med hver deres daglige ledelse og specialer, men i et tæt samarbejde med hinanden og gruppens direktør, Lars Ole Nauta.

Det er fire år siden, der sidst blev holdt Labelexpo, så trangen til at komme ned og ”sparke dæk” er stor hos mange etiketfolk. Lars Ole Nauta siger:
– Labelexpo er vores messe. Der skal vi ned. Personligt kender jeg de fleste leverandører, og det handler i høj grad om at komme ned og høre, hvad der optager dem. Hvilke store spørgsmål går de og pusler med? Jeg har personligt ingen aftaler og vil bare gå rundt på egen hånd og tale med de interessante mennesker jeg møder.

Han fortæller, at papirkrisen, som vi for kort tid siden oplevede, skabte nogle store konflikter mellem trykkerierne og leverandørerne og ikke mindst mellem trykkerierne og kunderne. Han forklarer:

– Vi oplevede at leverandørerne ændrede priser på bestilte varer eller annullerede ordre. Det var meget utilfredsstillende, men når vi så ovenikøbet måtte lide den bet, at vi tabte ordre, så skabte det en rimelig dårlig stemning. Jeg har sagt grimme ting i telefonen og smækket røret på. Nu er det tid til forsoning.

Han lægger heller ikke skjul på, at OGN er på udkig efter både maskiner og automatisering, men glider elegant af, når jeg spørger om det mere konkret. Det har han folk til at tage sig af.

Har du nogen gode råd til dem som besøger Labelexpo?

– Ja, besøg dem der står ude i kanten. Det er oftest derude fra de nye tanker kommer, fra virksomheder som ingen kender og som er sultne efter at komme ind på markedet. Besøg dem du ikke kan besøge på en almindelig hverdag. Og så mener jeg virkelig, at man skal benytte chancen til at stille de store spørgsmål til kunder, kollegaer og leverandører. Hvad er de optaget af? Hvad er det næste teknologiske spring? Hvad ser de af udfordringer i horisonten? Det har jeg selv stor glæde af.

Labelexpo løber af stablen i Bruxelles den 11.-14.september.

Læs videre

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

Studsgaard dominerer på havnen i Frederikshavn

Der er et navn der fylder meget på havnen i Frederikshavn. Det er Studsgaard. Oprindeligt var der tale om et sejlmageri, men i dag er der tre virksomheder med hver deres speciale. Strudsgaard A/S laver nu primært presseninger og arbejdstelte. Studsgaard Safety laver brandbekæmpelsesløsninger og Studsgaard Skilte laver – ja, skilte.
studsgaard_01

De seneste nyheder

Xerox stopper produktionen af iGen og Nuvera

Xerox er ved at genopfinde deres position på markedet, skriver de i en pressemeddelelse.
xerox_igen

Kongen kom forbi

Onsdag den 24. april 2024 indviede Danmarks Medie- og Journalisthøjskole deres nye uddannelsesbygning i Ørestad Nord, Amagerfælledvej 190.
DMJX_01

Dystan & Rosenberg køber Stanton og flytter

Dystan-Rosenberg annoncerer på deres LinkedIn-side at de køber Stanton, bedre kendt som Københavns papæskefabrik.
Dyro-stanton

Simon er Hex’pert

Simon Manley Jokumsen har efterhånden gennemgået næsten alle de kurser han kan inden for Hexis’ sortiment og er derfor udnævnt til Hex’pert.
simon