Heidelberg oplever stor salgssucces i forlagssektoren. Den udgør en af de største kulturindustrier i Europa med en anslået markedsværdi på 36-38 milliarder euro. Med over en halv million udgivelser hvert år, er Europas bogmarked meget differentieret og har klaret sig forbavsende godt under COVID-19-pandemien, skriver Heidelberg i en pressemeddelelse.
Det er på den baggrund, at en af Europas førende forlags- og trykvirksomheder Wilco i Holland besluttede at udskifte størstedelen af deres trykpresser med i alt elleve nye Speedmaster XL 106 trykpresser fra Heidelberg.
Købet er en del af deres konsolideringsplaner med de tilhørende anlægsarbejder for et nyt produktionscenter i Amersfoort.
Sidste år installerede Heidelberg tre nye XL 106-maskiner med 18 trykværker hos Wilco i Amersfoort. Efter at have bestilt yderligere otte Speedmaster XL 106-presser med i alt 43 trykværker, er Wilco nu blevet en af de største brugere af den nyeste Speedmaster XL 106 generation. Wilco har yderligere indgået en Print Site-kontrakt til kontinuerlig levering af forbrugsvarer. Den sikrer, at de materialer, der kræves i daglig drift drift, inklusive trykfarve, leveres efter behov baseret på det faktiske forbrug.
– Hvis vi (Wilco) ønsker at kunne levere en hel række produkter – fra bøger, årsberetninger og magasiner hele vejen til direkte markedsføringsmateriale og flyers – på kortest mulig tid i den bedste kvalitet og på et bæredygtigt og konkurrencedygtigt grundlag, har vi brug for et motiveret team, maksimal effektivitet og avancerede teknologier, udtaler Robert Jan de Rooij, grundlægger og CCO i Wilco. Han tilføjer: – Når det kommer til banebrydende teknologi, så vandt Heidelberg os fuldstændigt. Vi ser vores investeringsbeslutning som et gigantisk skridt på vejen til at øge produktiviteten og stramme vores fokus på kunden.
Stigende priser
For at dæmpe den uforholdsmæssigt kraftige stigning i materiale-, logistik- og andre indkøbsomkostninger vil Heidelberg hæve priserne for sin udstyrsvirksomhed moderat og med øjeblikkelig virkning.
– Den aktuelle prisudvikling på råvarer viser et hidtil uset momentum, siger Rainer Hundsdörfer, administrerende direktør for Heidelberg. Det er Primært på grund af den store efterspørgsel fra især Kina såvel som de generelle indkøbsomkostninger som steget betydeligt på kort sigt.
Positive forventninger til fremtiden
Med en stadigt forbedret ordresituation og den stigende positive effekt af koncernens omfattende transformation er Heidelberg overbevist om, at de vil vende tilbage til en rentabel vækst i regnskabsåret 2021/2022 (1. april 2021 til 31. marts 2022). På trods af den fortsatte usikkerhed med hensyn til varigheden og omfanget af COVID-19-pandemien, forventer de at salget vil stige fra € 1.913 mio. til mindst € 2 mia.
– Den omfattende transformation har gjort virksomheden slankere og mere effektiv. I betragtning af at efterspørgslen nu stiger igen i de fleste vigtige salgsregioner, forventer vi at opnå en langt bedre driftsmargin i år samt et positivt nettoresultat efter skat, udtaler Rainer Hundsdörfer.
Virksomheden forudsiger, at rentabiliteten vil vokse endnu stærkere end salget. Stigningen i salget, det lavere omkostningsgrundlag og at betydelige omstruktureringsomkostninger ikke længere skal opfyldes, betyder at EBITDA-marginen forventes at stige til mellem 6 og 7 procent. Efter to års tab kan der sandsynligvis også opnås et positivt nettoresultat efter skat.