Humøret, ambitionerne og energien fejler ikke noget hos de fire små firmaer, der har samlet sig på Dam Holme 11 i Stenløse. De ønsker at give kunderne flere og bedre løsninger og ikke mindst udnytte hinandens kompetencer og erfaringer.
Det var et opslag på LinkedIn fra Scott Rooney, indehaveren af de to firmaer Storprint og Soundless, der fangede min opmærksomhed. Her skrev han, at de bød Mediegrafisk afd. velkommen i Egedals Visuelle Kommunikations Hub. I forvejen ligger Scotts to firmaer samt Skilteværkstedet på adressen.
Meget stort storformat
Scott Rooney er New Zealænder og slog sig ned i Danmark i 2006, da hans svigerfar (Peter Hvitfeldt Kimbel, ejer af farvefabrikken Kolorit) tilbød ham at stå i spidsen for en storformatsatsning. De skulle producere kulisser og baggrunde til TV, film og teatre. Hertil indkøbte de en japansk, storformat rulleprinter, der kan printe op til fem meter i bredden og i op til 30 meter i længden. Den ændrede det marked fra at være én overvejende manuel produktion til at blive digital. Det har været lukrativt og også betydet, at Storprint har opbygget et tæt samarbejde med både en række arkitekter og billedkunstnere.
Gradvist har arbejdet udviklet sig til også at omhandle andre interiør-opgaver fx print på træ til både kulisser og almindelig indretning i både virksomheder og private hjem. Det sidstnævnte har ledt videre til, at Scott Rooney sidste år startede Soundless sammen med samarbejdspartneren Christian Døllner. De forhandler og opsætter akustiske (lyddæmpende) plader og designer elementer, som kan sikre en bedre inde-akustik. I Soundless’ regi kan de plader naturligvis printes i hvilken som helst motiver og farver.
Erfaren skilteproducent
Skilteværkstedet, der ejes af Per Kjærsgaard Jørgensen, har mere end 25 års erfaring og driver en mere traditionel skiltevirksomhed. Den store produktionshal på Dam Holme 11 er pænt fyldt op med Pers og Scotts maskiner, hvor de udover at dele hallen også gå til hånde hos hinanden og i fællesskab løse opgaver, der er for store for den enkelte.
Hold din mediegrafiske afdeling eksternt
Pr. 1. januar i år er firmaet Mediegrafisk afd. flyttet ind på adressen. Firmaet består af Laura Allermand som blev uddannet Mediegrafiker i 2019. Hun fik fast arbejde på et bureau, men blev fritstillet på grund af corona-krisen i 2020. Derfra valgte hun at starte sit eget firma med navnet Mediegrafisk afd. for at kommunikere, at man godt kan have en ekstern mediegrafisk afdeling.
Laura Allermand fortæller, at hun har sammensat nogle timepakker, som firmaer kan købe til en attraktiv pris. Men umiddelbart har hun haft mest succes med at hjælpe mange små start up-virksomheder i gang med det helt grundlæggende: at få en hjemmeside, visitkort og de ting, som nu hører sig til i deres branche. Hun siger:
– Det er dejligt at være en del af et større set-up. Selvom jeg pt. mest laver hjemmesider, så kan jeg bistå de andre, hvis de har brug for grafisk design og jeg kan få inspiration fra dem, hvis jeg er i tvivl om, hvordan man bedst forbereder grafik til forskellige skilte.
Meget mere end design og print
Udover at være uddannet i design og foto har Scott Rooney også en bachelor i International Ledelse og Marketing fra CBS i København. Den bruger han til at stille kunderne lidt mere strategiske spørgsmål om, hvad de egentlig vil med deres markedsføring. Hvor er de nu, hvor vil de hen og hvad er visionen for slutresultaret? Det giver ofte nogle bedre løsninger siger han.
– Vi er alle tre gode til at se muligheder og til at rådgive vores kunder. Vi håber, at dette samarbejde vi har etableret, vil åbne øjnene hos de mange virksomheder, der ligger i vores område. Vi kan løse stortset alle opgaver, slutter Scott Rooney.