En ”skilte-legende” takker af

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 13 September 2020
OPDATERET: 13 September

Legenden er Jette Pryds. Jeg har kendt Jette i en del år, og hvis jeg med få ord skulle give et indtryk af, hvem hun er, ville det være med disse: Engageret, vidende, positiv, realistisk, hjælpsom, energisk, imødekommende og glad.

Jette Pryds egen beskrivelse er: – Jeg har aldrig været en pistolsælger.

Men salg er det Jette Pryds har beskæftiget sig med gennem en lang karriere, der startede med 26 år hos Borch Papir, senere Papyrus. Så fulgte en kort tid hos MACtac, hvorefter Jette Pryds kom til Antalis i 10 år inden hun efter nogle år som selvstændig, var med til at starte Hexis op i Danmark.

”Det er takket være Jette, at Hexis startede i Danmark, og vi er utroligt taknemmelige for de fantastiske år, vi har haft fornøjelsen af at arbejde sammen. Jette har været med til at lægge grundlaget for Hexis Aps, og det er takket være Jette, at vi har haft mulighed for at vokse os stærke på det danske marked.” – Sådan lyder det fra Hexis i et facebook-opslag.

Jette Pryds havde arbejdet sammen med Patrik Martinsson hos MACtac, så Patrik Martinsson  fra Hexis i Sverige fik Jette med på holdet, da der tilbage i 2014 skulle startes op i Danmark, og som det fremgår af udtalelsen ovenfor, så var det en succes, og en bedre måde at slutte sin erhvervsaktive karriere på findes næppe.

Hvordan vil du selv beskrive din karriere?

– Jeg har haft et helt vildt fantastisk arbejdsliv. Jeg har elsket mine jobs. Men jeg er nok en lidt speciel sælger. Jeg er ingen pistolsælger. Kunne aldrig finde på at sælge 10 kuglepenne til en kunde, der kun har brug for tre, lyder det fra Jette Pryds, og hun fortsætter:

– En af de helt store oplevelser for mig har været at få lov til at være en del af holdet, der kørte Hexis op i Danmark. Men nu er der bygget et hold op, som er klar til at køre videre uden mig.

Hvad har været den største oplevelse i dine år som sælger?

– Udviklingen har klart været den største oplevelse. Der er sket så meget. Bare det at der kom skæremaskiner var et kæmpespring. Og da MACtac kom med polymere folier, var det noget helt nyt, fortæller Jette Pryds, og hun fortsætter:

– Der var engang, hvor der virkelig blev tjent guld i den branche. Det har ændret sig – og heldigvis har medierne også ændret sig til at blive mere miljøvenlige.

Hvad har den største udfordring så været?

Jette Pryds sammen med kollegaen Christian Heibroch

– At holde sig opdateret, og så de sociale medier, lyder svaret hurtigt, fra Jette, der ellers selv har været ret aktiv på fx facebook.

– Ja, det er netop udfordringen. Man skal hele tiden være opmærksom og følge med i, hvad der sker. Hvis en person/en virksomhed havde haft en dårlig oplevelse med et af vores produkter og skrev om det facebook, så ringede jeg til dem næste morgen for at høre mere om, hvorfor de var utilfredse, og hvad jeg kunne gøre for dem. Det tog tid, men det virkede.

Salgsbranchen er fortsat præget af mænd. Har det været en udfordring at være kvinde?

– Nej, jeg har kun oplevet det positivt, siger Jette Pryds, og endnu engang bruger hun udtrykket ”pistolsælger”, da hun fortæller, at kvinder ikke er så pistolagtige. Kvinder har en anden tilgang, sætter sig ofte mere ind i kundens situation. Jeg har selv altid oplevet, at det har været let at få en aftale, og er der ikke kommet noget ud af det første gang, så har jeg bare fået endnu en aftale, og endnu en, hvis det har været nødvendigt. Så til sidst er ordren kommet i hus. Jeg tror, jeg har været god til at være i øjenhøjde med mine kunder – og har aldrig oversolgt.

– Jeg kan frygte lidt, at fremtidens sælgere ser mere på regneark end sætter sig ind i kundens virksomhed. Jeg er bange for at vi kommer til at glemme mennesket i regnearket, lyder det lidt bekymret fra Jette Pryds.

Hvad bringer fremtiden for dig?

– Ja, jeg kommer ikke til kede mig og kommer ikke til at tilbringe al min tid hjemme. Jeg har meldt mig som frivillig i Ældresagen, og har allerede været på mit første kursus. Det bliver spændende. Og så kommer min mand og jeg til at sejle rigtig meget rundt i de danske farvande. Min mand gik på pension for et par år siden, så nu har vi begge tid til at nyde sejlerlivet lidt mere, lyder slutkommentaren fra Jette Pryds.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen til trykkeribranchen

Heidelberg udstikker en stadig mere automatiseret og AI-drevet fremtid for trykkerier verden over.
Homeofprint_01

Antalis udvider Olin-design serien

Antalis relancerer nu Olin Design-serien og udvider også med nye produkter.
OLIN_Design

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01