AFA JCDecaux’ digitale innovationsafdeling har i samarbejde med deres teknologiske partner AllUnite og en testkunde, som er YouSee, udviklet målemetoder til ”real time impressions”. Det betyder, at de nu kan dokumentere outdoor reklamernes effekt.
– Vi kan nu automatisk og i real tid måle: De impressions en kampagne leverer baseret på det faktiske antal forbrugere, der er til stede. Samme impressions brudt ned på køn og alder. Samt hvorvidt forbrugerne, efter at være blevet eksponeret for kampagnen, enten har besøgt annoncørens website (og undersider) eller annoncørens fysiske butik (kan også nedbrydes på demografi), skriver AFA JCDecaux.
YouSee outdoorkampagnen, der blev benyttet i projektet viste, at outdoorkampagnen løftede trafikken tilsitet med 12.5 procent sammenlignet med ugerne inden.
– Med konverteringsdata som dette, kan digital outdoor nu indgå på lige vilkår med andre digitale medier i vores marketing mix, hvor vi kan dokumentere effekten. Så det er en udvikling, vi hilser velkommen, kommenterer Jens Mathiesen You Sees Performance Chapter Lead, Digital Marketing Lab.
– De nye realtidsdata og adfærdstracking med demografi er virkelig noget, som kan bringe outdoormediet videre. Det er de mest sofistikerede outdoordata, jeg endnu har set, og de bringer outdoormedier langt frem i bussen sammenlignet med en række andre mediegrupper. Impressions og adfærdsdata vil klæde os på til at planlægge bedre og mere præcist til gavn for vores kunder, siger Mikael Ostenfeld, Buying Director hos GroupM.
Inden produktet ”real time impresssions” udbydes tilkunderne, ønsker AFA JCDecaux først at få valideret målemetoderne af en uvildig analysevirksomhed, så lige hvornår ”real time impressions” er frit på markedet, vides endnu ikke.