Kan magasiner blive ”det nye sort” inden for kommunikation?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 18 April 2018
OPDATERET: 18 April

I Aller InSights skriver Anne Eskerod Borgstrøm et blogindlæg om, hvorfor det trykte medie overlever.

Anne Eskerod Borgstrøm indleder indlægget med disse ord:

”Printformatet høster i øjeblikket fornyet energi. Det er den nye vinylplade. Vi genfinder i stigende grad glæden og relevansen af de ’gode gamle’ formater, hvor indholdet er afgrænset og sammensat af de passionerede og professionelle.” 

Jeg hæfter mig specielt ved de sidste ord i sætningen: passionerede og professionelle.

Når det trykte medie fanger vores interesse, ikke mindst de unges, så sker det ofte i de tilfælde, hvor mediet giver os noget, vi ikke får på det mere flygtige digitale medie.

Der skal mere til end ord og farve på papir

Derfor gælder det om at gøre det trykte kommunikationsmedie, fx magasinet, til noget særligt. Velskrevne, relevante og målrettede artikler i lækkert layout og flotte billeder. Der skal ”kæles” for både øjnene og den taktile fornemmelse, du får, når du tager et trykt medie i hænderne.

Det er kort sagt ikke nok blot at sætte et par ord sammen og komme lidt trykfarve på papir. Der skal arbejdes med papiret, med design, med forædling, med tekst og billeder før det trykte medie virkelig bliver det nye sort inden for kommunikation.

Kan der også tjenes penge på magasiner?

Anne Eskerod Borgstrøm slutter sit blogindlæg med disse ord:

”Der efterspørges i stigende grad dybde og substans serveret på elegant vis. Og hvis medieinstrumentaliteten på ugeblade og magasiner ændrer sig, mon så ikke en del af annoncekronerne følger med? Det bliver vel aldrig umoderne og irrelevant at lægge sig op af en æstetisk fordybelse- og forkælelsessituation, som modvægt til den hurtige og påtrængende digitale annoncering, hvor du ikke hurtigt nok kan få klikket på ’spring annoncen over’?”

Så måske kan der også være en fornuftig forretning i at give forbrugerne et lækkert alternativ til de hurtige informationer på nettet.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud