I Aller InSights skriver Anne Eskerod Borgstrøm et blogindlæg om, hvorfor det trykte medie overlever.
Anne Eskerod Borgstrøm indleder indlægget med disse ord:
”Printformatet høster i øjeblikket fornyet energi. Det er den nye vinylplade. Vi genfinder i stigende grad glæden og relevansen af de ’gode gamle’ formater, hvor indholdet er afgrænset og sammensat af de passionerede og professionelle.”
Jeg hæfter mig specielt ved de sidste ord i sætningen: passionerede og professionelle.
Når det trykte medie fanger vores interesse, ikke mindst de unges, så sker det ofte i de tilfælde, hvor mediet giver os noget, vi ikke får på det mere flygtige digitale medie.
Der skal mere til end ord og farve på papir
Derfor gælder det om at gøre det trykte kommunikationsmedie, fx magasinet, til noget særligt. Velskrevne, relevante og målrettede artikler i lækkert layout og flotte billeder. Der skal ”kæles” for både øjnene og den taktile fornemmelse, du får, når du tager et trykt medie i hænderne.
Det er kort sagt ikke nok blot at sætte et par ord sammen og komme lidt trykfarve på papir. Der skal arbejdes med papiret, med design, med forædling, med tekst og billeder før det trykte medie virkelig bliver det nye sort inden for kommunikation.
Kan der også tjenes penge på magasiner?
Anne Eskerod Borgstrøm slutter sit blogindlæg med disse ord:
”Der efterspørges i stigende grad dybde og substans serveret på elegant vis. Og hvis medieinstrumentaliteten på ugeblade og magasiner ændrer sig, mon så ikke en del af annoncekronerne følger med? Det bliver vel aldrig umoderne og irrelevant at lægge sig op af en æstetisk fordybelse- og forkælelsessituation, som modvægt til den hurtige og påtrængende digitale annoncering, hvor du ikke hurtigt nok kan få klikket på ’spring annoncen over’?”
Så måske kan der også være en fornuftig forretning i at give forbrugerne et lækkert alternativ til de hurtige informationer på nettet.