Du skal elske dine kunder – ikke teknologien!

PUBLICERET: 14 February 2018
OPDATERET: 14 February

Du skal elske dine kunder – ikke teknologien, siger Stephan Cappaun, som er direktør for udvikling af farve og væsker hos Durst, men omvendt skal teknologien få kunderne til føle sig som noget særligt, og han giver dermed noget af forklaringen på udviklingen af den nye storformat printerserie P5, som Durst netop har lanceret over for en række udvalgte kunder og derefter verdenspressen. Arrangementet fandt sted i Dursts hovedkvarter for storformat- og emballageprint i den idylliske østrigske by Lienz i det østlige Tyrol.

Salgsdirektør Barbara Schulz tror på, at den nye P5-serie vil byggede videre på renommeet et fra Dursts Lambda fotoprinter.

Durst har en lang historie bag sig specielt i det fotografiske område, hvor de i 90erne producerede den legendariske storformat fotoprinter Lambda. En printer der kommercielt lagde grunden for det moderne Durst. I dag taler især fotografer respektfuldt om et Lambda-print som værende noget af det ypperste man kunne opnå i fotografisk storformat, og selvom produktionen stoppede i slutningen af halvfemserne, hvor inkjet for alvor pressede sig på, så fortæller Barbara Schulz, international salgsdirektør for Durst, at de fortsat har mere end 200 printere i drift kloden rundt – her næsten 20 år efter!

Det er det renomme Durst har forsøgt at bygge videre på med deres nye inkjetprinter til storformatmarkedet. Den nye P5-serie er blevet til i et meget tæt samarbejde med op til 100 udvalgte kunder. Det har ifølge Barbara Schulz medvirket til, at de nu står med følelsen af, at P5-serien kan blive kundernes ”nye Lambda”.

Ikke en opdatering, men en ny start
De lægger stor vægt på, hos Durst, at den nye serie ikke bare en opdatering af P10-serien, men et stykke ny teknologi, der er gentænkt helt fra grunden. Det har resulteret i et helt nyt 32” touch screen baseret interface, et mere robust transportsystem, udvikling af et helt nyt sæt printhoveder i samarbejde med Fujifilm, en helt ny elektronisk styring af printhovederne, og som konsekvens deraf – et helt nyt sæt farver. Navnet P5 kunne lede til at tro, at her er tale om en mindre model end 10eren, men det er ingenlunde tilfældet. Det mest oplagte er, at det skyldes, at printeren nu printer med dråbestørrelser på fem pico-liter mod tidligere 10 pico-liter. Selv siger de fra Dursts marketing-afdeling, at det er fordi, de har haft fokus på fem temaer, som kunderne har prioriteret, nemlig: rentabilitet, effektivitet, kvalitet, procestransparens og levering til tiden.

Uanset hvad P5 står for, så er resultatet imponerende. Med den første model ud af fire planlagte –250HS har de i en benchmark, mod deres egen P10 250HS, opnået følgende:

  • Øget opløsningen fra 1.000 til 1.200 dpi
  • Sænket dråbestørrelsen fra 10 til fem pico-liter
  • Øget hastigheden fra 140 til 240 m2 i timen (42 mod 70 boards i fuldt format)
  • Reduceret printhovedvedligeholdelsen fra 10 til to minutter om ugen
  • Reduceret jobskiftetiden fra 60 til 35 sekunder
Denne bygning ”Bjergkrystallen” er Dursts nye center for udvikling af farver og væsker.

Egen farveudvikling
Udviklingen af en helt ny farve, er også udtryk for, at Durst har valgt at tage ansvaret for hele produkt set-up’et i erkendelse af, at der er en snæver sammenhæng mellem alle komponenterne i processen. Durst har opbygget deres eget udviklings- og testlaboratorie, hvor de både arbejder med at formulere farver til deres forskellige kundesegmenter, med i høj grad også foretager test af forskellige typer printhoveder og styringen af dem, for at optimere til de enkelte processer. I laboratoriet studerer de alt fra farvernes bevægelse frem mod printhovedet, farvedråbernes facon ved affyring fra printhovedet, vedhæftningsevner og meget mere.
For at kunne printe med fem pico-liter dråbestørrelser har de blandt andet været nødt til, at arbejde med bearbejdningen af farvepigmenterne og ikke mindst filtreringen, så de ikke stopper printhovederne til.
Durst lægger ud med to farveserier til P5’erne som de kalder henholdsvis P5 Premium WG og P5 POP HS, hvor den første er en all-round farve mens POP HS er en farve til specialiseret Point-of-Sales produktion.
Farvelaboranterne har til huse i en ny bygning kaldet Bjergkrystallen på grund af dens usædvanlige form. Lige ved siden af er de ved at bygge endnu en bygning som skal rumme den nye software afdeling som de også har etableret og forventer at udvide markant de kommende år.

En symfoni af nye faciliteter
Med den nye P5-serie kommer også en helt ny software: Den browser-baserede Durst Symphony består af en workflow-del og af en analysedel, der også indeholder et vedligeholdelses-setup baseret på Virtual reality (VR) og Augmentet Reality (AR).

Hans-Peter Schneeberger er manden bag den nye software suite – Symphony – der blandt andet kan gøre alle elementer i en grafisk fil variable, hvis ellers datagrundlaget findes.

Hans-Peter Schneeberger, ansvarlig for udviklingen af software, fortæller, at den nye software har hentet mange af sine komponenter fra deres egen løsning til etiketmarkedet. De har selv udviklet softwaren, som dog har integreret en række komponenter fra andre leverandører. De gælder fx ColorLogic som står bag farvestyringen og Harlequin som leverer RIP’en.

Om farvestyringen siger Hans-Peter Schneeberger:
– Det er en på en gang meget avanceret farvestyringssoftware og samtidig en, hvor du kan vælge manuelt at foretage tilpasninger baseret på kundeønsker på en ret intuitiv måde. Og selv om man anvender flere profiler og eventuelle manuelle tilpasninger, så gør den avancerede anvendelse af device link-profiles, at man ikke taber kvalitet i outputtet.

Workflow-softwaren har en meget avanceret måde at holde styr på forskelige versioner af en given printfil. De ligger altid under samme navn med mulighed for at se hvornår de er ændret og hvilke ændringer der er foretaget. De reducerer risikoen for, at forkerte filer tages i anvendelse.

Alle grafiske elementer kan være variable
Også brugen af variabel data har de udviklet deres helt egen løsning til. Databasen fungerer sammen med et Adobe Illustrator plugin og betyder at man i praksis kan have hvad som helst som variabel data i filen. Det mest almindelige er stadig individuelle koder, serienumre, navne eller lignende, men kan udmærket være billeder, farver eller andre grafiske elementer.
Hans-Peter Schneeberger fortæller, at de havde en koreansk kunde i etiketsegmentet, der ville lave to millioner individuelle etiketter. Det lød i første omgang som en stor udfordring, men i praksis kunne det fint lade sig gøre, både at processere og gemme filerne til print. Ifølge Hans-Peter Schneeberger kan de danne 3,8 m2 monochrom billeddata i sekundet og dermed rigeligt følge med printeren.

Konstant overvågning er både et ledelses- og et serviceværktøj
Analysedelen af software-pakken er tænkt både som et ledelsesværktøj og et forebyggende serviceværktøj. Som ledelsesværktøj kan du få real-time status på alle maskiner i din produktion (såfremt de er fra Durst) og du kan hente historiske data om produktion, oppetid, farveforbrug m.m. Udover disse åbenlyst interessante parametre overvåges maskinens komponenter også kontinuerligt. Det gælder fx vakuumtryk og diverse temperaturer (fx printhoveder). Inden for alle de overvågede parametre er defineret et toleranceområde og bevæger en komponent sig uden for det område adviseres serviceafdelingen hos Durst. Det behøver ikke være kritisk, men åbner mulighed for, at man kan tjekke komponenten fra distancen og eventuelt planlægge et servicebesøg og dermed undgå et ubekvemt nedbrud.

Kundechef Christian Casazza demonstrerer hvordan de med Augmented Reality (AR) kan guide en fjern kunde frem til udskiftningen af en maskindel.

Med anvendelsen af VR og AR i vedligeholdelsesdelen kan en servicemedarbejder hos Durst hjælpe en tekniker hos kunden ved at han kan se de samme ting som teknikeren ser, og direkte i teknikerens synsfelt markerer, hvad det er han skal se på og eventuelt guide teknikeren til at foretage forskellige handlinger. Det vil i mange tilfælde kunne bringe kunden videre indtil et on-site servicebesøg kan arrangeres.

P5-serien starter med modellen 250HS, som forventes at være den mest efterspurgte i markedet. 250 indikerer printbredden og HS at det er en High Speed-printer. Senere vil følge en 200HS og så en 200, 250 og 320 alle uden HS for at tilgodese de forskellige prispunkter i markedet. De første P5 250HS’ere ruller ud i andet kvartal i år i Europa og bliver kort efter lanceret i henholdsvis USA og Asien i nævnte rækkefølge. P10-serien vil gradvist blive afviklet efterhånden som den nye serie udbygges.

Første skud i P5-serien af storformatprintere er 250HS.

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3