Grakomdagen blev et tilløbsstykke

PUBLICERET: 24 March 2022
OPDATERET: 24 March

Flere end 250 havde tilmeldt sig Grakomdagen. Så mange at man måtte lukke for tilgang og oprette venteliste. Heldigvis kom alle fra ventelisten med, og de fik en herlig dag med mange tankevækkende input, masser af networking og ikke mindst en række gode grin.

Et afbud betød at direktør Thomas Torp måtte træde ind og fortælle om, hvorvidt de politiske vinde blæser kommunikationsbranchens vej. Det er der desværre alt for mange eksempler på at de ikke gør. Og næsten endnu værre er det, at nogle temaer ser ud til at dukke op igen og igen, selvom de faktuelt kan tilbagevises. Thomas Torp gav udtryk for, at der i nogle politiske kredse simpelthen er en modvilje mod alt, der har med kommunikation, reklame og markedsføring at gøre – og at det må være årsagen til, at der derfor jævnligt foreslås forskellige former for begrænsninger, som fx forbud mod husstandsomdelte reklamer, begrænsninger i uddannelsesinstitutioners markedsføringsbudgetter o.lign.
Han manede dog til besindighed og understregede, at kommunikationsbranchen trods alt er i vækst, og at der stadig er mange penge at tjene derude.

Dagen var derefter inddelt i tre spor der henholdsvis handlede om Grøn omstilling, work/life balance og digitale trends.

Fremtidsforsker Carsten Beck fortalte blandt andet om, vores meget forskellige indstillinger til fremtiden.

Grøn omstilling

I den grønne omstilling fortalte fremtidsforsker Carsten Beck om hvordan klima og bæredygtighed er blevet megatrends. Desværre er det blevet så komplekst, at de færreste efterhånden kan overskue det. Det betyder dog ikke, at trenden ikke vil bide sig fast. Det har den allerede gjort, og den bliver hængende, også selvom Ukraine-krigen måske vil tage fokus lidt væk i en periode.

En anden vigtig pointe i Carsten Becks indlæg var, at vi som mennesker betragter fremtiden på overordnet tre forskellige måder. Enten er vi lidt skræmte ved den og ville helst undgå den, eller også accepterer vi den, hvis vi kan klare det med små justeringer og endelig er der dem, der vil være med helt fremme og være med til at påvirke den. Undersøgelser viser, at hvor de fleste tidligere lå i midtergruppen – dem der accepterer fremtiden, når bare det gøres i små skridt – så er vi tilbøjelig nu til at høre de to ydergrupper. Enten er vi bange eller også vil vi bestemme fremtiden. Problemet i dette er, at budskaberne til de to ydergrupper næsten kan være modsatrettede og derfor udgøre et problem for dem, der vil forsøge at forklare klimabudskaberne.

Komikeren Nikolaj Stokholm indledte sit show med at fortælle dem, der kom for sent, hvor de skulle sidde.

Digitale trends

Mads Fuhr Frederiksen fortalte om digitale trends & drivers. Der var gode råd om at anerkende følelser i beslutningsprocessen, kundernes utålmodighed og krav til at tingene skal ske, når de har lyst – on demand! Vi vil bruge masser af tid på søgning og indsnævring, men ingen tid på betaling, for så igen at ville bruge tid på service og fulfillment.

Et godt grin at gå hjem på

Dagen sluttede med Danmarks bedste komiker 2021, Nikolaj Stokholm. Og man må sige, at han fik fyret helt op under kedlerne. Jeg har ikke tidligere oplevet så meget grinen på Grakomdagen. Han lovede indledningsvis, at vi absolut intet ville kunne tage med hjem fra hans show. Den eneste der kunne tage noget med hjem var ham selv, i form af honoraret. Til gengæld lovede han at gøre alt for, at vi glemte alle de guldkorn vi havde hørt i løbet af dagen. Det var lige før det lykkedes.

Det blev en ualmindelig velbesøgt og vellykket Grakomdagen.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning
Nyt mediehus samler kræfterne

Bording overtager Formegon

Kommunikations- og marketinghuset Bording Danmark A/S fortsætter oprustningen. 1. september overtages alle aktiviteterne i Formegon, som er en uafhængig totalleverandør indenfor grafisk design, grafisk produktion, digital produktion, events og merchandise.
formegon_bording
Bording overtager Formegon

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print