Forbrugerombudsmanden har den 22. december offentliggjort en kvikguide med regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger.
Forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager over såkaldt ”greenwashing”, hvor forbrugere sætter spørgsmålstegn ved virksomheders miljø- og klimaanprisninger af produkter eller ydelser. Flere af disse klager har ført til sager om vildledende markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har også taget sager op af egen drift.
Som led i Forbrugerombudsmandens løbende indsats mod vildledende markedsføring med brug af miljø- eller klimaudsagn, sendte Forbrugerombudsmanden i juni 2021 et udkast til kvikguide om miljømarkedsføring i høring. Efter at have modtaget en række høringssvar offentliggør Forbrugerombudsmanden nu den færdige kvikguide. Formålet med kvikguiden er at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber
Virksomhederne skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at virksomhederne er så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig. Lever et produkt ikke op til markedsføringen, vil der være tale om vildledende markedsføring.
Kvikguiden indeholder en række eksempler på, hvornår det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts miljømæssige påvirkning uden at have den tilstrækkelige dokumentation.
Tilfredshed hos GRAKOM
I GRAKOM er administrerende direktør Thomas Torp meget tilfreds med Forbrugerombudsmandens initiativ, som GRAKOM har fulgt tæt.
– Vi er meget tilfredse med, at forbrugerombudsmanden opruster i kampen mod green-washing i markedsføring. Hvis vi skal opnå en reel grøn omstilling, er vi nødt til at fremme ærlige løsninger baseret på fakta og bekæmpe fup og pseudoløsninger. I dag ser vi desværre for mange tilfælde af green-washing. Det mudrer billedet for forbrugerne og gør det umuligt at træffe grønne beslutninger, og er til skade for den reelle grønne omstilling.