GA, Grafisk Arbejdsgiverforening, fik tilbage i 2015 ændret foreningens navn til Grakom, Grafisk Kommunikation & Medier. Men tiden står ikke stille, og man skal forny sig sammen med udviklingen. Derfor har Grakom besluttet, at organisationen, der i dag består af otte forskellige branchefællesskaber, ifølge en artikel i magasinet Grakom skifter navn til Grakom Kommunikationsindustrien. Det må siges at være et flot dækkende navn for den store brede “kommunikationsindustri”, som brancheforeningen i dag dækker.
Navneskiftet signalerer bedre end tidligere de otte forskellige fællesskaber i brancheforeningen: Fespa Danmark, Creative Club, EmballageForum, DPA/Danish Promotion Association, Dansk FlexoForum, Danske Lysreklame Producenter, Salgs&Reklameforeningen og Dansk Fotografisk Forening.
Med de mange branchefællesskaber samlet under samme hat, som også rummer de mere klassiske grafiske virksomheder, er det nye navn nok også ganske dækkende. Grakom er blevet et “hus” for hele kommunikationsindustrien.
I forbindelse med navneskiftet har Grakom også lagt en ny strategi for deres arbejde. Et af de vigtigste mål er fortsat, at vi i Danmark har verdens mest grønne grafiske branche, eller sagt med et par andre ord: Danmarks skal have verdens mest grønne kommunikationsindustri.
Strategien er udarbejdet ud fra fem trends, som Grakom har set i industrien:
- Den øgede digitalisering
- Den teknologiske udvikling, der kræver ”størrelse” og kapital
- Globaliseringen
- Klima og Miljø
- Stigende global velstand
I de fem trends er der både muligheder og trusler, men Grakom har allerede opnået god succes på Klima og Miljø-området. I branchen er det i hvert fald kendt, at vi er verdens mest grønne grafiske industri, så mon ikke også vi kan se frem til gode resultater på de fire andre områder.