Grakom går fra kommunikation til industri

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 14 December 2021
OPDATERET: 14 December

GA, Grafisk Arbejdsgiverforening, fik tilbage i 2015 ændret foreningens navn til Grakom, Grafisk Kommunikation & Medier. Men tiden står ikke stille, og man skal forny sig sammen med udviklingen. Derfor har Grakom besluttet, at organisationen, der i dag består af otte forskellige branchefællesskaber, ifølge en artikel i magasinet Grakom skifter navn til Grakom Kommunikationsindustrien. Det må siges at være et flot dækkende navn for den store brede “kommunikationsindustri”, som brancheforeningen i dag dækker.

Navneskiftet signalerer bedre end tidligere de otte forskellige fællesskaber i brancheforeningen: Fespa Danmark, Creative Club, EmballageForum, DPA/Danish Promotion Association, Dansk FlexoForum, Danske Lysreklame Producenter, Salgs&Reklameforeningen og Dansk Fotografisk Forening.

Med de mange branchefællesskaber samlet under samme hat, som også rummer de mere klassiske grafiske virksomheder, er det nye navn nok også ganske dækkende. Grakom er blevet et “hus” for hele kommunikationsindustrien.

I forbindelse med navneskiftet har Grakom også lagt en ny strategi for deres arbejde. Et af de vigtigste mål er fortsat, at vi i Danmark har verdens mest grønne grafiske branche, eller sagt med et par andre ord: Danmarks skal have verdens mest grønne kommunikationsindustri.

Strategien er udarbejdet ud fra fem trends, som Grakom har set i industrien:

  • Den øgede digitalisering
  • Den teknologiske udvikling, der kræver ”størrelse” og kapital
  • Globaliseringen
  • Klima og Miljø
  • Stigende global velstand

I de fem trends er der både muligheder og trusler, men Grakom har allerede opnået god succes på Klima og Miljø-området. I branchen er det i hvert fald kendt, at vi er verdens mest grønne grafiske industri, så mon ikke også vi kan se frem til gode resultater på de fire andre områder.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award

Schur viser ny printerteknologi, der erstatter labels på Sign Print & Pack

Den danske emballagegigant Schur har valgt at vise deres seneste 5-farve mærkningsteknologi på Sign Print & Pack-messen.
GSI Colorize

En verdensnyhed inden for kanalbogstaver vises på Sign Print & Pack

Du kan opleve intet mindre end en verdensnyhed, når du besøger Sign Print & Pack-messen i Odense.
saga_01

Zünd spreder avanceret funktion ud til flere skæresystemer

Zünd lancerer det nye EIS Load Table – et nyt system til registrering af materiale, der skal skæres eller have bukkestreger på bagsiden og derfor har printet nedad.
EIS LOAD TABLE