Der sker for tiden en voldsom udvikling indenfor både emballage og kommunikation, og på nogle punkter smelter disse udviklinger sammen. Finske UPM, som med en omsætning på € 8,6 milliarder, er en af verdens førende papir- og masse producenter, er også, gennem sit datterselskab UPM Raflatac med en omsætning på € 1,6 milliarder, en af verdens førende producenter af materialer til etiketproduktion. UPM Raflatac har netop udgivet en guide med deres opfattelse af den fremtidige design af emballage.
Alle er naturligvis enige om, at man skal sigte på at bruge genanvendelige materialer som papir, pap, glas og genanvendeligt plast så meget som muligt, og, om muligt, måske at gå endnu videre og bruge returemballage. Nogle af os kan stadig huske de danske bryggeriers enorme dominans af markedet baseret på et meget effektivt retur-flaske koncept.
Den nye trend indenfor kommunikation er “content marketing”, som betyder, at man prøver at knytte forbrugeren tættere til både produkt og brand med gode historier. I og med at e-handlen vokser så det knager, bliver forbrugeren jo eksponeret for mere og mere emballage, og naturligvis skal man derfor også skabe en klar branding-profil med selve emballagen, ligesom det er oplagt at give så mange oplysninger om selve produktet: grundmaterialer, produktionssted- og tidspunkt, produktlevetid osv. via selve emballagen. Ved hjælp af mobilens kamera, QR-koder og billed-kommunikation er fremtidens emballage endnu i sin vorden.
Du kan hente UPM Raflatacs emballage guide her: