UPM Raflatac har netop udgivet en guide om emballage-design og -kommunikation

PUBLICERET: 11 August 2021
OPDATERET: 11 August
Genbrug af emballage er vigtig. Ill: UPM Raflatec
Genbrug af emballage bliver langt vigtigere i fremtiden. Ill: UPM Raflatac

Der sker for tiden en voldsom udvikling indenfor både emballage og kommunikation, og på nogle punkter smelter disse udviklinger sammen. Finske UPM, som med en omsætning på € 8,6 milliarder, er en af verdens førende papir- og masse producenter, er også, gennem sit datterselskab UPM Raflatac med en omsætning på € 1,6 milliarder, en af verdens førende producenter af materialer til etiketproduktion. UPM Raflatac har netop udgivet en guide med deres opfattelse af den fremtidige design af emballage.

Alle er naturligvis enige om, at man skal sigte på at bruge genanvendelige materialer som papir, pap, glas og genanvendeligt plast så meget som muligt, og, om muligt, måske at gå endnu videre og bruge returemballage. Nogle af os kan stadig huske de danske bryggeriers enorme dominans af markedet baseret på et meget effektivt retur-flaske koncept.

Emballagen må meget gerne fortælle produktets historie. Ill: UMP Raflatac

Den nye trend indenfor kommunikation er “content marketing”, som betyder, at man prøver at knytte forbrugeren tættere til både produkt og brand med gode historier. I og med at e-handlen vokser så det knager, bliver forbrugeren jo eksponeret for mere og mere emballage, og naturligvis skal man derfor også skabe en klar branding-profil med selve emballagen, ligesom det er oplagt at give så mange oplysninger om selve produktet: grundmaterialer, produktionssted- og tidspunkt, produktlevetid osv. via selve emballagen. Ved hjælp af mobilens kamera, QR-koder og billed-kommunikation er fremtidens emballage endnu i sin vorden.

Du kan hente UPM Raflatacs emballage guide her:  

 

Læs videre

Faerch investerer stort i genbrug af fødevareemballage

Den danske producent af plastbakker til fødevarer, Faerch, har gennem de sidste fire år opbygget en genbrugsfabrik til PET-bakker i Holland.
faerch_04

Nanette Thomas skal løfte niveauet hos etiketbranchen

Med sin indtræden i FINATS bestyrelse, kommer danske Nanette Thomas til at sætte sit præg på organisationens udvikling og ikke mindst evnen til at dele deres akkumulerede viden.
nanette_01

Sidste chance for at deltage i Packnorth Awards

Om mindre end en uge slutter tilmeldingsfristen for årets Packnorth Award. Tøv ikke med at indsende bidrag til juryevaluering.
packnorth award

Faller bygger nyt trykkeri i Horsens

Faller Packaging har købt en 5.700 m2 stor grund på Erhvervsbyvej i Horsens.
august faller horsens

De seneste nyheder

Durst udvider P5-familien med P5X – en ægte flatbed med rullefunktionalitet

P5X er designet til applikationer såsom visuel kommunikation, interiør dekoration i stor skala og specialemballage.
Gamper og Durst P5X

Lito-Tryk Randers skruer op for ambitionerne

Etiketvirksomheden Lito-Tryk voksede støt med deres kunders succes, men stod efterhånden i en situation, hvor de fysiske rammer og teknologien ikke kunne følge med.
liti-tryk_01

Bliv klogere på forbrugervaner samt miljø- og klimaoptimeret emballage

For fjerde år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig på Emballageområdet.
emballagedagen

Reducér de manuelle trin i den arkbaserede bogproduktion

I øjeblikket er der mange manuelle trin i arkbaseret bogproduktion. Det vil Müller Martini ændre med den nye Starbook Sheetfolder fra søsterselskabet Hunkeler.
Starbook Folder