Den voldsomt voksende e-handel har medfører et voldsomt forbrug af emballage, som oftest er engangs emballage, og samtidig medfører e-handel en ekstrem vækst i returforsendelser – især indenfor modetøj. Hele 44% af alle modetøjskøb på nettet medførte returforsendelser i 2020. Repack kan ikke gøre noget ved returforsendelserne, men man gør noget ved emballagen gennem at tilbyde et gennemtænkt retur-emballage koncept.
Repacks emballage er fremstillet af plast, og Repack lægger ikke skjul på, at deres emballage er både dyrere og mindre miljøvenlig at fremstille end engangsemballage, men på den lange bane bliver det både billigere og mere miljøvenligt, fordi den samme emballage anvendes mange gange.
Konceptet er baseret på, at når modtageren har pakket sin vare ud af Repack emballagen, foldes den sammen til kuvert format og sendes retur til Repack som et sædvanligt brev, hvor Repack betaler portoen. Repack rengør derefter emballagen og leverer den til sine kunder, som så kan genanvende emballagen. Et cirkulært vældig fornuftigt koncept.
Du kan læse mere om Repack konceptet her