Investering i falsemaskine løser en række udfordringer

PUBLICERET: 14 October 2020
OPDATERET: 14 October

I starten af sommeren meddelte Dystan-Rosenberg, at de havde investeret i en ny lommefals. En T535P fra MBO i halvformat. Men hvad driver en corona-ramt virksomhed ud i nye investeringer?

Direktør og partner Palle Studsgaard Odgaard fortæller, at han i april måned ikke var særlig optimistisk. Omsætningen var nede på 40 % af normalen og ingen vidste, hvornår det hele ville vende. Bedringen indtrådte allerede i maj og ved af slutningen af regnskabsåret den 30. juni, kunne de konstatere, at de trods alt ikke var gået i minus.

Men der var behov for tilpasninger. Henover sommeren sagde to medarbejdere farvel og gik på pension og en nyudlært måtte ud og finde en ny arbejdsplads. Yderligere fire medarbejdere er opsagt den 31. august.

– Det er folk, vi gerne havde beholdt, men med vores corona-reviderede budget var vi nødt til at reagere. Det betyder så til gengæld, at vi har rigtig travlt lige nu. Heldigvis har vi flere dygtige og energiske medarbejdere, der sammen med os fire partnere, ikke er bange for at yde en ekstra indsats. Med den aktivitet, der er lige nu, er der ingen tvivl om, at vi ser ind i et efterår, der nok kommer til at kræve lidt ekstra af os alle sammen, siger Palle Studsgaard Odgaard.

Samarbejdspartner forsvinder

Midt i det hele skete der så det, at en af deres samarbejdspartnere, PBN Bogbind, valgte at lade sig opsluge at et stort etiketfirma. Så pludselig kunne de ikke længere få lavet de avancerede og kreative falseløsninger, som ofte bruges til vejledninger og indlægssedler. Der var ikke nogen tilbage på Sjælland, som kunne løse denne slags opgaver.
Palle tog så en frisk beslutning og kontaktede en række andre trykkerier i samme situation for at høre, om de var interesserede i at få løst den opgave hos Dystan-Rosenberg. Tilbagemelding var meget positiv, og derefter var det bare et spørgsmål om at finde en god maskine. Den fandt de hos Müller Martini (dansk forhandler af det Komori-ejede MBO).

Direktør og partner, Palle Studsgaard Odgaard, viser eksempler på mulighederne i deres nye falsemaskine.

Ny maskine giver mere arbejde – og nye kunder

– Den er utrolig simpel at betjene og har fuldautomatisk indstilling af både falselommer- og valser. Det gør den meget hurtig i omstillingen. Og så har den så mange lommer, at den kan lave de mest utrolige ting som fx rullefals, pyramidefals og andre spændende ting, der åbner nye muligheder for kreative tryksager, siger fortæller Palle Studsgaard Odgaard.

Rent forretningsmæssigt ser det også ud til at blive en god investering. Dystan-Rosenberg kan nu selv lave de opgaver, de ellers måtte sige farvel til, og så sparer de ovenikøbet de udgifter, som ellers var forbundet til at producere eksternt. De har også fået en merproduktion, da flere af deres konkurrenter/kollegaer var i samme situation og nu får produceret hos Dystan-Rosenberg og endelig siger Palle Studsgaard Odgaard, at den trækker nye opgaver ind, fordi de med denne løsning møder nye kunder, som opdager, at Dystan-Rosenberg har varer på alle hylderne.

Den nye MBO er ikke den første falsemaskine hos Dystan-Rosenberg, der i forvejen har en Stihl til større og længere serier og en mindre til de helt små falseopgaver. Nu har de fyldt paletten op med i alt tre falsemaskiner, så der er rigeligt at se til for de fire medarbejdere i bogbinderiet hos Dystan-Rosenberg.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01