To af de store bliver til én virksomhed men stadig to brands

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 14 August 2020
OPDATERET: 14 August

Damgaard-Jensen har i mange år været en stærk spiller på det danske marked. Nu styrker de deres position ved at købe den danske del af BrandFactory, der en anden af de store ”spillere” inden for visuel kommunikation, branding og butiksløsninger. Med købet oprustes der på både ekspertise, stordriftsfordele og geografisk tilgængelighed, idet de to virksomheder har hovedsæder hhv. i Aarhus og i København.

Hvert brand fortsætter med egen platform

I første omgang fortsætter de to virksomheder som selvstændige enheder, og begge brands fortsætter. Begge virksomheder er i dag omtrent lige store med ca. 100 medarbejdere hvert sted. Og en samlet omsætning på omkring 300 millioner.  Det bliver en klar markedsleder i Danmark.

René Rafn Hansen bliver ny CEO for Damgaard Jensen og BrandFactory

Kendt ansigt bliver ny CEO for koncerne

Oprustningen sker med BrandFactory Danmarks tidligere CEO, René Rafn Hansen tilbage ved roret, idét han tiltræder som CEO for Damgaard-Jensen pr. dags dato. Han erstatter hermed den nuværende CEO hos Damgaard Jensen, Morten Gamborg, som fortsætter som medejer og en del af den samlede ledergruppe. Direktionen udgøres af René Rafn Hansen i fællesskab med Damgaard-Jensens nuværende CFO, Svend Hunnerup. Hos BrandFactory Danmark betyder det samtidig et farvel til den nuværende CEO, Maria Beck- Tange, som forlader virksomheden.

Styrket position og konkurrenceevne

René Rafn Hansen ser frem til det nye set-up, som han mener, er et stærkt træk for begge parter: ”De to virksomheder komplementerer hinanden på fortræffelig vis, og der er oplagte synergier, som gør den fusionerede virksomhed mere konkurrencedygtig. Med to stærke kulturer og de utroligt stærke kompetencer medarbejderne besidder, er ambitionen at skabe den ultimative markedsleder i Danmark. Vi får en større volumen og kan tilbyde vores kunder endnu mere i ét hus. Særdeles stærke faglige miljøer gør samtidig, at vi med den nye virksomhed rykker fra konkurrenterne og gør os til en attraktiv arbejdsplads for de dygtigste specialister. Kunderne vil komme til at nyde godt af fleksibiliteten og kapaciteten i den samlede produktionssetup, samt de mange eksperter, der kan rådgive og tilføre værdi i den samlede løsning.”

Bestyrelsesformand hos Damgaard-Jensen A/S, Per Andreasen, har store forventninger til opkøbet: ”Med ansættelsen af René Rafn Hansen som CEO og købet af BrandFactory Danmark styrkes Damgaard-Jensens udvikling. Vi har en solid platform, og kan nu drage fordel af de samlede ekspertiser og ressourcer i både Århus og København, samt samarbejdet med BrandFactory- selskaberne i Norge og Sverige.”

Udvidelse af ejerkreds

Foruden kapitalfonden IndustriUdvikling og de nuværende fem partnere i Damgaard-Jensen, køber CEO, René Rafn Hansen, samt to nuværende direktionsmedlemmer i BrandFactory Danmark, Nicolai Juul Falkenlund og Anders Vangsgaard, sig ind i den samlede enhed og indtræder i ledelsen. Den nye ejerkonstellation betyder, at BrandFactory Danmark, der har en 30-årig fortid som danskejet familievirksomhed under navnet Vangsgaard A/S, atter er 100% danskejet.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01