Det kan virke ejendommeligt at investere i nyt udstyr midt i den nuværende krise. Det er ikke desto mindre, hvad Ole Juul fra OJ Reklame i Herning har gjort. I stedet for at sidde og glo på faldende aktiekurser og stigende smittekurver bruger han tiden på at forberede sig til den dag, hvor kunderne vender tilbage.
– Der er ret mange ting i hverdagen, som ikke bliver gjort, fordi man ikke har tid til det. Selvom vi fortsat har daglige arbejdsopgaver, så er der god tid til at få ryddet op og sat system i nogle af de ting, som trænger, fortæller Ole Juul.
Har skubbet investeringen foran sig
Han har i et stykke tid kigget på ny storformatprinter og siger selv, at han havde forventet at ville investere til næste år. Men da investeringen indebærer et skifte fra en leverandør til en anden, og dermed et behov for at lære ny soft- og hardware at kende, samt få det testet og indstillet korrekt, er det også lidt en opgave, han har skubbet foran sig.
– Men med krisen opstod der faktisk et hul, som gjorde, at jeg kunne afse tid til at gøre alt det, som ellers ville lægge min produktion ned i måske uger. Nu kan jeg virkelig få det ind under huden og har god tid til at teste forskellige typer medier og applikationer. Så er vi helt klar, når kunderne vender tilbage og skal have indhentet det tabte, siger Ole Juul.
Farver der ikke fås bedre andre steder
Resultatet blev, at han købte en Epson SureColor S80600L. En Eco-solvent printer med 10 farver inklusive hvid. Ole Juul forklarer om sit valg:
– Først og fremmest leverer den en enestående farvekvalitet. Med sine 10 farver, der blandt andet rummer en ren orange og en ren rød, kan jeg producere farver, som jeg ved ikke kan laves bedre andre steder. Oven i dette mener jeg, at Eco-solvent stadig giver både god holdbarhed og det største farverum. Med den hvide kan jeg lave vinduesreklamer i en ordentlig kvalitet. Det ved jeg kan være en udfordring for flere af de andre systemer. Den hvide farve giver også flere forretningsmæssige muligheder.
Det er ikke fordi Ole Juul laver mange vinduesreklamer, men når først muligheden er der, for at lave noget der er virkelig godt, så har det med at føre mere med sig. Som eksempel nævner han, at han engang købte en printer med skærefacilitet. Han havde egentlig ikke brug for at skære, men med muligheden opstod en række nye opgaver, og inden han fik set sig om, var han nødt til at investere i en ekstra skæremaskine.
– Jeg har i min forretning valgt at fokusere på det, der er lidt udover det sædvanlige. De lidt mindre opgaver, hvor der skal kæles for kvaliteten, bruges specielle medier eller hvor der skal leveres ultra-hurtigt, er jeg specialist i. Nøgleordet er nok fleksibilitet. De store og mere standardiserede opgaver løser jeg i samarbejde med partnere/kollegaer, udtaler Ole Juul.
Udnyt tiden
OJ Reklame løser mange forskellige opgaver. Om hvordan krisen indtil videre har ramt dem, siger Ole Juul:
– Vi har leveret meget til en række forskellige firmaer indenfor tekstilbranchen, men det er gået helt i stå. Vi laver fortsat lidt til industrien – labels og skilte – og så har vi faktisk også lidt brochureproduktion, som vi laver på vores Xerox-printere, men her er meget stille.
Ole Juul slutter af med at understrege, at det for ham gælder om at udnytte tiden. Det kan ikke nytte noget at falde i staver over situationen. Det gælder om at handle og udnytte tiden til at blive en endnu bedre leverandør, der er klar og helt fremme i skoene, når tingene vender.
Printeren er købt hos vikiallo.