Esben Mols Kabell: Jeg vil hellere have en Ferrari end en ny printer ...

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 19 December 2018
OPDATERET: 19 December

… der ingen forskel gør for min forretning.

Udtalelsen fra Esben Mols Kabell fra Lasertryk.dk kommer i kølvandet på nogle nyhedsartikler om grafiske virksomheder, der har fået nyt udstyr installeret.

Esben mener, at der hver gang, der skal investeres penge, skal foretages en grundig beregning af om investeringen kan tjene sig hjem.

– Kan du spare 0,01 eller 0,02 kr. pr. A3, men du betaler 1.500.000 kr. for en ny maskine, så skal den (uden at regne i renter) altså printe 75-150 mio. tryk før besparelsen har betalt for maskinen. De fleste maskiner jeg har pillet ned i markedet har kørt under 5 mio. Mange under 2. Så får man altså en pris pr. A3 til maskinen på 0,25-0,50 kr + klik-prisen. Så bliver man altså ikke konkurrencedygtig, når man skal slås med sådan nogen banditter som os, der 10 mio. gange om måneden sælger et A3 farveprint for 0,25 kr. – Altså langt under de flestes omkostning til printer og klik, kommenterer Esben Mols Kabell.

Selv mener Esben, at den eneste årsag til at Lasertryk.dk kan tjene penge på deres investeringer, skyldes, at de kører det nye udstyr så hårdt, at de faktisk kan betale investeringerne af med besparelser. Og hos Lasertryk.dk bruger de ikke penge på udstyr, der kører uden problemer.

– Når vores første iGen stod her indtil den havde kørt 120.000.000 tryk, var det fordi den trykte lige så pænt efter 10 år som efter 3 måneder. Brug pengene på markedsføring eller rådgivning i stedet for, lyder rådet fra Esben Mols Kabell.

Men nyt udstyr købes også for at kunne tilbyde kunderne mere – og helst fra egen produktionshal, så kravet om hurtig levering kan imødekommes. Med flere muligheder og et fokus der ikke kun ligger på effektivitet og automation kan kunderne få nogle tryksager, hvor der ikke kun er fokus på stykprisen. Og som René Vestergaard fra PR Offset udtrykte det i en artikel her på printogmedier.dk:

René Vestergaard mener workflow har været en udfordring gennem alle 24 år i PR Offset

– Udfordringen gennem hele den 24-årige udvikling har nok været workflow-delen. Men jeg er jo så meget sportsmand, at jeg ved, at man ikke når noget uden at gøre noget for det. Der er dog grænser for, hvor meget vi kan automatisere. Det ligger ikke til de opgaver, vi har og gerne vil arbejde med, lød det fra René Vestergaard.

Så selv om der altid er fokus på prisen, og alle slås med “banditten, Lasertryk.dk”, så er der også kunder, der gerne vil betale for nye muligheder, service og samarbejde med et trykkeri, hvor effektivitet ikke det eneste afgørende i produktionen.

Ikke alle virksomheder er ens, og det skal de heller ikke være. Men alle er tvunget til at kalkulere, hvordan investeringer kan gøres rentable. Virksomheder drives ikke, og investeringer bør ikke foretages med følelser og hjertet. De skal foretages med hjernen og kølige beregninger. Det er de fleste nok enige i. En investering skal gøre en forskel for forretningen.

De seneste nyheder

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Vikiallo indgår nyt samarbejde

Via 3M, har vikiallo indgået et samarbejdet med firmaet William Smith (WS) i England.
3M-DiNoc_01
Vikiallo indgår nyt samarbejde

Strandbygaard er solgt og produktionen i Skjern flyttes

Ejerne har ikke lagt skjul på, at virksomheden har været til salg. Nu er det så en kendsgerning.
Screenshot
Strandbygaard er solgt og produktionen i Skjern flyttes

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly