Folieleverandør går ind i UV-trykfarvemarkedet

PUBLICERET: 30 October 2018
OPDATERET: 30 October

Danmarks største leverandør af specialpapir- og folier, Scandisales, har købt UV-trykfarvefabrikken Zeller+Gmelins (ZG) afdeling i Skanderborg. Dermed forstærker de deres fokus på etiket- og emballagemarkedet i Danmark og det øvrige Skandinavien.

Det er tre måneder siden de kundgjorde købet af ZG, som producerer UV-farver og lakker til det grafiske marked, med særlig fokus på etiket- og emballage. Købet er en del af en vækststrategi som de har fulgt siden 2007, hvor Scandisales blev købt af Ubro A/S og Kristian Skov indtrådte som ny direktør.

I 2012 købte de folievirksomheden Polyfa, og i 2013 købte de svenske Systemprint, som var Nordens største leverandør af termotransferfolier (TTR) og nu, i 2018, følger altså ZG med ind i koncernen, som i øvrigt består af søsterselskabet Ubro Systempac, der leverer indpakningsmaskiner til en bred vifte af industrier.

Ny strategi med fokus på værdiskabelse

Kristian Skov er manden bag strategien, der også har forandret Scandisales fra en ren agenturvirksomhed til en producerende virksomhed. Han fortæller:

– Det var hurtigt tydeligt for mig, at man er alt for sårbar, hvis man bare videresælger varer. Det var væsentligt for os, både at tilføre produkterne noget værdi og at løfte kunderne med rådgivning baseret på de materiale- og proceskompetencer vi har opbygger gennem 35 år i den grafiske branche.

Derfor har de siden 2007 udviklet en hel konverteringsafdeling, hvor de konverterer jumbofolieruller til de bredder og længder der efterspørges på det danske og nordiske marked. Kristian Skov fortæller, at de kan skære folier med tykkelser fra 2 til 1.500 my i rullebredder på helt ned til 4 mm. Selvom det meste skæres i standardformater, så er der et stigende behov for specielt tilpassede rullestørrelser.

Scandisales er, ifølge Kristian Skov, Danmarks suverænt største leverandør af specialpapir og -folier til det grafiske marked. Lidt overraskende fortæller han også, at de oplever en stigning i salget af folier, på trods af, at vi generelt taler om nedgang i volumen på grafisk produktion. Men det skyldes nok primært, at deres grafiske marked i overvejende grad er etiket- og emballagemarkedet som, i modsætning til det øvrige grafiske marked, er i vækst.

Unik service for de danske UV-kunder

Med købet af ZG har Scandisales både blandestationer og teknisk personale til rådighed så de kan levere præcis det kunderne efterspørger og sparre med dem om materialer og muligheder hurtigt, og på dansk. Kristian Skov siger:

– Tilgængelighed og kundetilpasning er nogle af vores nøglekompetencer. Varerne skal være til at få hurtigt, med den rigtige vejledning og i den form kunderne ønsker. Jeg mener, at tidspunktet for at tage ZG ind i porteføljen er helt rigtigt. Dels er der en stigende efterspørgsel efter avancerede etiket- og emballageløsninger, hvor vi kan byde bredere ind, dels kommer ZG fra starten af det nye år med en helt ny Low Migration UV-farveserie, der lever op til alle kendte standarder inden for fødevareproduktion. Et tema som også har et hastigt stigende fokus.

På foliesiden er Scandisales eneforhandler af det eksklusive foliemærke KURZ og er desuden leveringsdygtige i både hot- og coldfoil-løsninger til montering i diverse trykmaskiner.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen