Tryk hologrammet direkte i trykpressen – uden brug af folie!

PUBLICERET: 10 September 2018
OPDATERET: 10 September

Produktet hedder Holoprint og ideen er slet ikke ny. Den er bare kommet meget tættere på et gennembrud i markedet. Det er firmaet Stensborg ved Risø i Roskilde, der nu er begyndt at levere en løsning. Blandt de første kunder er et trykkeri i Østrig, som producerer vignetter til påsætning på bilruderne, der viser, at ejeren har betalt sin vejskat. Det er sjovt nok især inden for mærkning af køretøjer, at de første kunder har taget det i anvendelse. Jan Stensborg, partner og daglig leder af Stensborg, fortæller, at i London er hologrammer til både taxi-licenser og handicapskilte “Made in Roskilde”.

Det er et gammelt ønske hos trykkerierne, der nu er ved at gå i opfyldelse. Tænk hvad man kan spare af tid, folie og andre omkostninger, hvis hologrammert kan trykkes direkte i forbindelse med trykningen af farverne. Stensborg har udviklet et modul, som umiddelbart kan tilpasses forskellige flexomaskiner, men i princippet lige så godt kunne være offset eller digitaltryk, hvor det, især på grund af hastigheden, passer endnu bedre ind.

Portræt af Jan Stensborg.
Direktør Jan Stensborg ser Holoprint som et oplagt svar på det stigende behov for sikkerhedstryk.

Alt skal gå op i en højere enhed

Holoprint – som teknologien hedder – fungerer på den måde, at man benytter en transparent cylinder med en intern UV-lyskilde. På cylinderen sættes en ligeledes transparent hologram-trykform som støber hologrammet ned i en flydende lak og i samme millisekund hærder lakken (i selve nip’et). Efterfølgende beklædes strukturen med et nanometer tyndt lag metallak, som påføres med en inkjetprinter.

Det lyder meget enkelt, men kompleksiteten kommer af, at man med hologrammer arbejder med meget fine detaljer i en opløsning mellem 25.000 og 50.000 dpi. At få mekanik, kemi og elektronik til at arbejde sammen for at nå det perfekte resultat er ikke noget, man bare lige gør. Jan Stensborg fortæller:

– Selve Holoprint-ideen er udviklet og patenteret for henved 20 år siden i det nationale forskningscenter Risø. Med et stykke kridt og en grøn tavle skabte vi princippet for, hvordan det her skulle fungere. Men det var først med egenudviklingen af lyskilder – sidst UV-LED’en – og de langbølgede UV-resiner, at vi for alvor kunne lave et effektivt system.

Udover selve trykenheden er alle materialer udviklet specielt til formålet af Stensborg. Så hvis man overvejer at anvende teknikken skal man vide, at trykplader, tryklak og metalcoating alt sammen købes hos Stensborg. De fremstiller også hologrammet, som ligger i trykpladen.

Holoprinteren har en transparent trykcylinder og trykplade for at kunne UV-hærde hologrammet i selve nip’et.

Behovet for sikkerhed er stigende

På spørgsmålet om, hvad der er Stensborgs største udfordring siger Jan Stensborg, at udfordringen er, at de er 20 år forud for deres tid. Men egentlig passer timingen vel meget godt, for han siger også, at markedet skriger på løsninger på sikkerhedstryk. Udfordringen er størst på de store sydeuropæiske markeder og i USA, men vi begynder også at se en stigende efterspørgsel i Danmark.

– Der var for efterhånden en del år siden problemer med både klippekort til busserne og med billetterne til Roskilde festivalen, som blev kopieret. Vi har endnu ikke set de helt store skandaler, men det er vel bare et spørgsmål om tid. Fra 2019 skal alle farmaceutiske produkter sælges med visuel sikker forsegling samt en scanningskode, som følger produktet fra vugge-til-grav. I den forbindelse kan det give mening at sikre produkterne med en visuel holografisk identifikation, som skaber tryghed hos forbrugeren, og her kunne Holoprintet være løsningen.

Stensborg har deres fokus rettet mod den grafiske branche og vil, på grund af deres egne organisatoriske begrænsninger, sælge løsningen via de store trykmaskine-leverandører. Men selv om systemet oprindeligt opstod i et samarbejde med Nilpeter og derfor passer ret godt i flexobranchen, så er Jan Stensborg ikke blind for, at det er inden for digitaltryk og især inkjet, at udviklingen er mest attraktiv.

Interessante sidegevinster

Udover den grafiske branche har fremstilling af hologrammer også stor betydning i fremstillingen af tekniske applikationer, fx separatorer til lyslederkabler. Således har Stensborg udviklet en testmaskine til fremstilling af hologrammer i mindre målestok for at kunne teste forskellige tekniske applikationer som Lab-on-a-chip løsninger, hvor man fx kan dryppe en blodprøve ned i en chip, som så screener for forskellige indholdsstoffer (narkotika) eller sygdomme.

Jeg vil ikke undlade at gøre opmærksom på, at Stensborg, indbygget i deres Holoprint-løsning, har udviklet en teknik til påføring af et meget tyndt lag metalfolie, som har en forbavsende høj glans. Det er en fabrikshemmelighed, hvordan det kan lade sig gøre, men de anvender almindelige Dimatix inkjet-printhoveder. Hemmeligheden ligger i ink’en, som er helt transparent når den inkjettes på mediet, men under opvarmning bliver metalfarvet. Et spændende produkt, som måske har større perspektiver end selve hologramtrykket.

Udvikler Bent Hansen har tidligere arbejdet hos Nilfisk og er ansvarlig for det rent tryktekniske.

De seneste nyheder

Dansk start-up tilbyder automatiseret syning af soft signage

Det er, den i branchen kendte, Steen Mikkelsen der står bag produktet FASTSEWN som automatiserer såvel syning som skæring af polyesterbaserede tekstiler.
fastsewn_01

Kailow A/S udnævner ny adm. direktør

Det er Per Puch Holm-Larsen der tiltræder som adm. direktør 1. april.
per_puch

Smadremanden på besøg i Classic Car House

Endnu engang bød Sign Service på åbent hus, hvor gæsterne blev inviteret til at prøve selv. Her blev der blandt andet smadret glas med sikkerhedsfilm.
benny

Højhastigheds inkjet er fremtiden for Ricoh

Arkbaseret toner er stadig et vigtigt segment for Ricoh, men det er inden for inkjet, at den reelle udvikling og vækst er.
Ricoh-Eef-2

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk