Er digital foliering godt nok?

PUBLICERET: 30 May 2018
OPDATERET: 30 May

Digital foliering er en relativ ny disciplin inden for forædling. Men den får stadigt større opmærksomhed, da masser af undersøgelser har påvist, at kunderne reagere positivt på medier med det luksuspræg, som fx en foliering kan give. På store oplag med relativ lang produktionstid giver det stadig god mening fortsat at anvende traditionelle teknikker. Men er oplagene små og leveringstiden kort, er de digitale løsninger et stadigt mere påtrængende alternativ. Men hvad formår de?

  • Hvordan er vedhæftningen på forskellige papirkvaliteter?
  • Kan man nå samme glans som ved traditionel foliering?
  • Hvor tynde streger/små bogstaver kan man gengive positiv/negativ?
  • Hvordan er randskarpheden?
  • Er det svært at opnå pasning?
  • Hvordan reagere folien på buk og præg?

Disse spørgsmål har vi forsøgt at få svar på, ved at invitere en række leverandører af digitale folieringsløsninger til at løse en opgave, som vi har stillet i samarbejde med forædlingsvirksomheden Uttenthal. Og nu er svarene ved at være klar! De tre inviterede leverandører har returneret materialet, og det er blevet færdigbehandlet hos Uttenthal.

Forskellige skriftstørrelser gengivet negativt i guldfolie.
Hvor fin punktstørrelse kan du lave med de forskellige teknikker? Få svaret på gå-hjem-mødet den 6. juni.

Du kan komme med og både se og mærke forskellen på de forskellige løsninger, og dermed få en fornemmelse af, om det er noget der passer ind i din forretning onsdag den 6. juni kl. 15.30-17.30 hos Uttenthal i Hedehusene. Udover sammenligningen af den tekniske udførelse, kigger vi også på produktionstider og, i den udstrækning det er muligt, på priser.

Arrangementet er gratis. Du kan læse mere om programmet for gå-hjem-mødet her og du kan tilmelde dig ved at sende en e-mail til sw@lykkeogwinslow.dk.

I juni måned kigger printogmedier.dk nærmere på forædling. Der vil hver uge være artikler med forædling som tema. Har du nogen interessante vinkler, er du velkommen til at kontakte redaktionen ved at ringe eller sende en e-mail.

Lis Lykke, ll@lykkeogwinslow.dk, telefon 28 11 02 44 og
Søren Winsløw, sw@lykkeogwinslow.dk, telefon 61 22 59 97

Vi vil samle informationen fra mødet i en artikel senere i juni.

De seneste nyheder

Robotfactory med fuldautomatisk skæresystem

Robotfactory viste på FESPA deres automatiserede skæresystem med to ABB-industrirobotter i samarbejde med et industrielt Zünd D3 skærebord.
robot_01

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S og styrker efterbehandlingstilbuddet i Prinfo-kæden.
Screenshot

Fujifilm: "Det er sjældent, at der lanceres en ny blækteknologi"

Fujifilm har udviklet en helt ny blækteknologi. AQUAFUZE kombinerer UV-LED og vandbaseret blæk.
Fuji_01

Dansk virksomhed indtager USA og indgår samarbejde med Disney

Poster & Frame Art Group har på få år skabt en international succes, der bringer dansk design og automatiseret printproduktion til USA.
P&F_01

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend