Da Lars Wørzner blev adm. direktør for Konica Minolta Danmark i 2014, fik virksomheden også ny strategi, hvor der både blev satset på at udvikle den eksisterende kerneforretning med multifunktionsprintere til kontorbrug, produktionsprintere til grafiske virksomheder samt Konica Minoltas serviceafdeling, og samtidig opbygge nye forretningsområder med stor værdiskabelse.
– Markedet efterspørger mere og andet end printløsninger og god service. I Konica Minolta fokuserer vi på nye softwarebaserede løsninger inden for dokumenthåndtering, backup og netværk. Vi har fået et mere diversificeret tilbud til vores kunder, som de er tilfredse med og køber ind på, siger Lars Wørzner, og han fortsætter:
– Vi har styrket vores salgsorganisation og salgsindsats, og vi er lykkes med at sælge mange nye løsninger til vores eksisterende printkunder, og omvendt er vi andre steder kommet ind med vores multifunktionsprintere efter at have løst en konsulentopgave eller leveret andre IT-services.
I servicdeafdelingen servicerer de ca. 36.000 installationer i Danmark. I 2016 erhvervede Konica Minolta desuden Business Center Nord- og Midtsjælland, der var Danmarks største Canon-forhandler.
Fra – 24.4 mio i underskud i 2014/15 til et overskud på 11,2 mio.
Underskud på -3,7 mio. i 2015/16, -24,4 mio. i 2014/15 og -21,1 mio. i 2013/14 er forvandlet til et overskud på 11,2 mio. kroner, svarende til en egenkapitalforrentning på 29%. Hos Konica Minolta tror man på fortsat vækst i det kommende år. Omsætningen steg med 7% til 414,6 mio. med et uændret antal medarbejdere
– Vi har i det forgangne år gennemført både medarbejder- og kundetilfredshedsmålinger, der viser at både medarbejderne og ikke mindst kunderne er meget tilfredse med det nye Konica Minolta, og alt tyder på, at vi også i den kommende tid kan fastholde vores profitable vækst, slutter Lars Wørzner.