Igennem de seneste tre år har Drupa fulgt udviklingen i trykmarkedet ved løbende at interviewe nøglepersoner i 750 trykkerier fra hele verden.
Den tredje rapport i rækken er netop blevet offentliggjort. Det overordnede budskab er, at på trods af små avancer og stadigt faldende priser, er investeringslysten på vej op igen.
Selv om der er store forskelle mellem regioner og markeder, så er det generelle billede mere optimistisk end i 2015.
28 pct. vækst i digitalt arktryk
Når de kigger på de 14 grundlæggende trykteknologier, er det ikke overraskende, at digitale teknologier har den største vækst. Hele 28 pct. vokser digitalt arktryk i gennemsnit om året. Flexo vokser med 8 pct. mens de fleste øvrige teknologier har en moderat eller negativ vækst.
Emballagemarkedet hænger efter udviklingen
Mens hovedparten af trykomsætningen fortsat kommer fra konventionelle trykmetoder, så er væksten i både mængde og værdi markant for digitaltryk. Undtagelsen er emballagemarkedet, hvor kun 13 pct. af de adspurgte beretter at have mere end 25 pct. af deres omsætning fra digital produktion. Til sammenligning er tallene 2-4 gange så høje inden for publicering, kommercielt tryk og funktionelt tryk.
Stagnering i web-to-print?
Web-to-print ser ud til at have stagneret. I 2014 havde 24 pct. en web-to-print løsning. Dette tal er 25 pct. i 2015. Det er kun i USA, at man har set en fortsat stigning inden for dette område.
Svært at finde sælgere
Man har også spurgt om årsagerne til manglende udvikling i omsætningen. Her svarer 58 pct. at det er svært at finde nye kunder, mens 35 pct. mener at udfordringen er, at finde kvalificerede sælgere.
Den endelige 3rd drupa Global Trends Report 2016 offentliggøres i løbet af kort tid på Drupas hjemmeside: www.drupa.com.