Drupa lodder stemningen før messen

PUBLICERET: 1 March 2016
OPDATERET: 1 March

Igennem de seneste tre år har Drupa fulgt udviklingen i trykmarkedet ved løbende at interviewe nøglepersoner i 750 trykkerier fra hele verden.
Den tredje rapport i rækken er netop blevet offentliggjort. Det overordnede budskab er, at på trods af små avancer og stadigt faldende priser, er investeringslysten på vej op igen.

Selv om der er store forskelle mellem regioner og markeder, så er det generelle billede mere optimistisk end i 2015.

28 pct. vækst i digitalt arktryk
Når de kigger på de 14 grundlæggende trykteknologier, er det ikke overraskende, at digitale teknologier har den største vækst. Hele 28 pct. vokser digitalt arktryk i gennemsnit om året. Flexo vokser med 8 pct. mens de fleste øvrige teknologier har en moderat eller negativ vækst.

Emballagemarkedet hænger efter udviklingen
Mens hovedparten af trykomsætningen fortsat kommer fra konventionelle trykmetoder, så er væksten i både mængde og værdi markant for digitaltryk. Undtagelsen er emballagemarkedet, hvor kun 13 pct. af de adspurgte beretter at have mere end 25 pct. af deres omsætning fra digital produktion. Til sammenligning er tallene 2-4 gange så høje inden for publicering, kommercielt tryk og funktionelt tryk.

Stagnering i web-to-print?
Web-to-print ser ud til at have stagneret. I 2014 havde 24 pct. en web-to-print løsning. Dette tal er 25 pct. i 2015. Det er kun i USA, at man har set en fortsat stigning inden for dette område.

Svært at finde sælgere
Man har også spurgt om årsagerne til manglende udvikling i omsætningen. Her svarer 58 pct. at det er svært at finde nye kunder, mens 35 pct. mener at udfordringen er, at finde kvalificerede sælgere.

Den endelige 3rd drupa Global Trends Report 2016 offentliggøres i løbet af kort tid på Drupas hjemmeside: www.drupa.com.

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend

De seneste nyheder

Heidelberg sætter ild i Hunkeler Innovation Days

For første gang nogensinde viser Heidelberg færdiggørelsesløsningen Fireline sammen med deres nye Jetfire 50 digitalprinter.
Heidelberg-Hunkeler_01

Kolind Bogtrykkeri overtager Hobro Lyntryk

De har haft nok at se til hos Kolind Bogtrykkeri det sidste års tid.
kolind-hobro

Agfa tilføjer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, der blev lanceret sidste år.
Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Inkjet-print med fuldautomatiseret efterbehandling

Oplev to nyudviklede efterbehandlingsløsninger til RISO’s inkjet-flagskib Valezus.
ExpeJet