"Spike" gør det til en leg at lave opmålinger

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 10 February 2016
OPDATERET: 10 February

 

Vikiallo lancerer verdensnyhed på det danske marked, der kan forenkle kedelige og besværlige opmålinger for skiltefolket.

Det nye produkt hedder ”Spike by Ike”, og det betyder, at du kan spare tid og lave mere præcise opmålinger. Det er en laserenhed du monterer på din telefon eller tablet (Apple eller Android) og sammen med en smart app og en cloud løsning, kan du nu lave opmålinger meget hurtigere. Du tager et foto, og ved hjælp at laserenheden kan du nu lave opmåling, uden du behøver være på stedet længere.

Glem – ifølge pressemeddelelsen – stiger, lift, kamp med manuelle målebånd og frustration over de mål, du glemte at tage. Tag fotos, og resten løser du i bilen eller på værkstedet. Du får også en kortoversigt, hvor du har taget de forskellige fotos. Du kan lave udkast til kunder med placering af solfilm, skilte, tekst/logo, print m.m. Du kan også bruge systemet, hvis der skal ansøges om en placering af et skilt.

Du kan også måle selvom du ikke kan tage foto vinkelret på eller står langt væk. Du kan måle areal (også af vinkler), afstande og indsætte mål på dit foto. Du kan gemme foto i forskellige filformater, eller dele det online med din kunde/montør/designer.

Spar tid, lav mere præcise opmålinger og bedre præsentation til dine kunder. Spike er en løsning der hurtigt tjener sig hjem og et værktøj du ikke vil undvære når du først har prøvet det.

Mange vil gøre brug af Spike, forudsiger Kim Harris
Det lyder jo som om enhver skiltevirksomhed burde købe “Spike by Ike”. Vi spurgte derfor Kim Harris fra Vikiallo, hvor lang tid det tager at tjene investeringen ind.

– ROI (tilbagebetalingstiden) afhænger af hvilke opmålinger, der skal laves. Kan det nås fra jorden, eller skal der normalt stige/lift/kran til? Men ud fra det jeg har talt med kunderne om, med et gennemsnit af opmålinger, vil Spike kunne tjene sig hjem efter 15 opmålinger. Man har så den fordel, at man ikke skal stå lang tid ude i sol, regn, blæst, og det kan gøres meget hurtigere og mere professionelt. Når man ellers har taget fotos af det hele, kommer man heller ikke til at mangle opmålinger og må køre derud igen, som det ofte sker. Det virker også mere professionelt, man kan præsentere kundens vinduer, facade, bygning, nuværende skilt, trailer, container, lastbil m.m. med foto med mål på, og man kan jo tage det ind i sit tegneprogram (Adobe Illustrator, SignLab, CorelDraw osv) og lægge det nye skilt ind. Mange bruger det også til opmåling af solfilm eller kvadratmeter-folie, der skal bruges. Og ved at producere det lidt større (som de fleste i forvejen gør) og tilskære på stedet, ja så hjælper Spike også med at gøre dette mere præcist. Løsningen koster kr. 4.453 ex moms og det dækker Spike lasermåleren, app’en, man skal bruge og cloud løsningen uden begrænset antal fotos ellers plads. Man får også de nye opdateringer, der måtte komme. En smart ting er også, at man på et kort kan se præcist, hvor man har taget de forskellige fotos, hvis man skulle komme i tvivl.

Hvor mange enheder forventes der, at være i markedet inden for dette kalenderår?
– Til vores kunder der laver skilte, solfilm og print, tror jeg på, vi kan sælge ca. 200 enheder. Spike kan også bruges af andre brancher som malere, ingeniører, arkitekter, murere, tømrere m.f. som vi overvejer at kontakte

Er der konkurrenter til Spike by Ike? 
– Ja der findes et par mindre løsninger, som dog ikke har samme funktionalitet. Spike har lavet løsningen til Stanley, som i USA sælger en billigere løsning, der dog ikke kan det samme i app eller cloud, og der er et månedligt abonnement, som skal betales. Der findes også større løsninger, som er dyrere uden de dog kan mere, slutter Kim Harris vores lille samtale.

De seneste nyheder

Dansk start-up tilbyder automatiseret syning af soft signage

Det er, den i branchen kendte, Steen Mikkelsen der står bag produktet FASTSEWN som automatiserer såvel syning som skæring af polyesterbaserede tekstiler.
fastsewn_01

Kailow A/S udnævner ny adm. direktør

Det er Per Puch Holm-Larsen der tiltræder som adm. direktør 1. april.
per_puch

Smadremanden på besøg i Classic Car House

Endnu engang bød Sign Service på åbent hus, hvor gæsterne blev inviteret til at prøve selv. Her blev der blandt andet smadret glas med sikkerhedsfilm.
benny

Højhastigheds inkjet er fremtiden for Ricoh

Arkbaseret toner er stadig et vigtigt segment for Ricoh, men det er inden for inkjet, at den reelle udvikling og vækst er.
Ricoh-Eef-2

Læs videre

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

"Adaptive robotter!" Hvad er nu det? Det er intelligente robotter, som anvender kunstig intelligens (AI) og andre nye Industri 4.0 teknologier til både at se og føle omgivelserne og på basis af opsamlede input træffe de rigtige beslutninger.
Den adaptive Rizon 10 robot skriver med et konstant tryk på en touchscreen, som løbende bevæges

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022

På Automatica 2022 i München i sidste uge tog Beckhoff det ret utraditionelle skridt at vise sin egen cobot - Beckhoff Atro - stadig på et prototype stadium. Det interessante ved Atro er, at det er en modulært opbygget cobot, så brugeren vælger selv - naturligvis afhængig af applikationen - om man vil anvende en 4-, 5-, 6- eller 7-akset robot og om man vil have længere eller kortere arme i hvert led. Det er virkelig noget nyt.
Beckhoffs nye modulære Atro cobot, vist som prototype på Automatica 2022