Servicevirksomhed i stabil udvikling

PUBLICERET: 11 January 2023
OPDATERET: 11 January
Lars Notlev tager sig af stort set alle slags efterbehandlingsmaskiner. Foto: GrafiskRep

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev som årsagen til, at han støt og roligt får stadigt flere kunder på servicekontrakt i sit grafiske servicefirma, GrafiskRep.

Det er ca. fire år siden, at Lars Notlev startede sit eget servicefirma. Forud for dette har han arbejdet mange år som grafisk servicetekniker. Han siger, at han altid er blevet taget godt imod og mener selv, at det skyldes hans store øre (i overført betydning) og hans åbne sind. Trangen og evnen til at prøve at forstå, hvad det er kunden ønsker. Hellere spørge for meget end for lidt. Han spørger også altid, hvad han kunne have gjort bedre, når en opgave er overstået. På den måde får han hele tiden feedback og kan gøre det endnu bedre næste gang, han er ude på en opgave.

Og så er der selvfølgelig prisen. Hans eget bud er, at han typisk ligger 20-40% under de leverandører, som servicerer egne maskiner. Han forklarer det med, at han har valgt at tjene mindre på sine timer end de typisk gør og så har han ikke en større organisation, han skal holde kørende. Såvel administrations- som lageromkostningerne kan holdes nede. På reservedelssiden kan han skaffe præcis de samme originale reservedele som forhandlerne sælger, fortæller han.

Foto: GrafiskRep
Vedligeholdelse og udvidelse af kompetencer

Lars Notlev kan servicere det meste efterbehandlingsudstyr på grund af sin lange erfaring. I blandt tager han også kurser, for at holde sig opdateret. Kurserne kommer ofte i stand i et samarbejde med en leverandør, som ser en mulighed i at samarbejde med GrafiskRep. Således har han fornylig været på kursus hos Morgana i England.

Han tager også opgaver, hvor han ikke nødvendigvis kender maskinen, men gør altid tydeligt rede for, hvor han står erfaringsmæssigt, så der ikke opstår konflikter på grund af det.
– Jeg er uddannet elektromekaniker og har arbejdet med mekaniske løsninger til grafisk produktion i en menneskealder, så jeg har næsten altid en idé om, hvad der skal til. Og har jeg ikke, får kunden det at vide, siger Lars Notlev.

Han har tidligere serviceret tonerprintere og er begyndt at kigge nærmere på de mindre inkjet-produktionsprintere, som så småt er ved at blive rullet ud herhjemme. Det sker også i samarbejde med en leverandør og han skal formentlig på kursus hos leverandøren her i foråret.

En positiv start – og en optimistisk fortsættelse

Da han startede som selvstændig, var han nødt til at tage på det, man kalder ”kold canvas”, altså at tage på kundebesøg uden en invitation. Et af de første steder han mødte op, sagde kunde ”Det var hurtigt, jeg har ikke engang ringet endnu”. De havde lige haft et nedbrud på en maskine og var ved at finde ud af, hvem de skulle ringe til. Siden har Lars haft dem som kunde.

Her ved indgangen til det fjerde år er Lars Norlev positiv. Han siger:
– Ganske vist er der stor usikkerhed i branchen, men hos de digitale printhuse går det faktisk udmærket og det er især dem, der investerer i efterbehandlingsudstyr i disse år. Så min forventning er, at der bliver mere at lave.

Det er dog stadig langt hovedparten af hans omsætning der kommer fra tilkald på grund af kvalitetsproblemer eller maskinstop. Disse kunne i mange tilfældet have været undgået og lagt på mere hensigtsmæssige tidspunkter, hvis man havde haft en servicekontrakt. Det skal Lars Notlev bruge lidt flere ressourcer på at forklare kunderne i 2023.

Foto: GrafiskRep

Læs videre

Prinfo får ny partner

Som et led i eksekveringen af deres strategi udvider Prinfo kæden med en ny partner.
tarm_prinfo

Fujifilm ekspanderer inden for Print-on-Demand

Fujifilm ekspanderer til flere markeder med en voksende produktportefølje inden for print on demand.
Jet Press

UPM planlægger kraftig kapacitetsreduktion

UPM planlægger at neddrosle sin kapacitet på ubestrøget trykpapir for at tilpasse til en langsigtet efterspørgsel.
UPM_Schongau

Fem nye platesettere fra Fujifilm

Fujifilm lancerer en ny serie Luxel termiske platesettere til offsetpladeproduktion.
Fuji_Luxel

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award