– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev som årsagen til, at han støt og roligt får stadigt flere kunder på servicekontrakt i sit grafiske servicefirma, GrafiskRep.
Det er ca. fire år siden, at Lars Notlev startede sit eget servicefirma. Forud for dette har han arbejdet mange år som grafisk servicetekniker. Han siger, at han altid er blevet taget godt imod og mener selv, at det skyldes hans store øre (i overført betydning) og hans åbne sind. Trangen og evnen til at prøve at forstå, hvad det er kunden ønsker. Hellere spørge for meget end for lidt. Han spørger også altid, hvad han kunne have gjort bedre, når en opgave er overstået. På den måde får han hele tiden feedback og kan gøre det endnu bedre næste gang, han er ude på en opgave.
Og så er der selvfølgelig prisen. Hans eget bud er, at han typisk ligger 20-40% under de leverandører, som servicerer egne maskiner. Han forklarer det med, at han har valgt at tjene mindre på sine timer end de typisk gør og så har han ikke en større organisation, han skal holde kørende. Såvel administrations- som lageromkostningerne kan holdes nede. På reservedelssiden kan han skaffe præcis de samme originale reservedele som forhandlerne sælger, fortæller han.
Vedligeholdelse og udvidelse af kompetencer
Lars Notlev kan servicere det meste efterbehandlingsudstyr på grund af sin lange erfaring. I blandt tager han også kurser, for at holde sig opdateret. Kurserne kommer ofte i stand i et samarbejde med en leverandør, som ser en mulighed i at samarbejde med GrafiskRep. Således har han fornylig været på kursus hos Morgana i England.
Han tager også opgaver, hvor han ikke nødvendigvis kender maskinen, men gør altid tydeligt rede for, hvor han står erfaringsmæssigt, så der ikke opstår konflikter på grund af det.
– Jeg er uddannet elektromekaniker og har arbejdet med mekaniske løsninger til grafisk produktion i en menneskealder, så jeg har næsten altid en idé om, hvad der skal til. Og har jeg ikke, får kunden det at vide, siger Lars Notlev.
Han har tidligere serviceret tonerprintere og er begyndt at kigge nærmere på de mindre inkjet-produktionsprintere, som så småt er ved at blive rullet ud herhjemme. Det sker også i samarbejde med en leverandør og han skal formentlig på kursus hos leverandøren her i foråret.
En positiv start – og en optimistisk fortsættelse
Da han startede som selvstændig, var han nødt til at tage på det, man kalder ”kold canvas”, altså at tage på kundebesøg uden en invitation. Et af de første steder han mødte op, sagde kunde ”Det var hurtigt, jeg har ikke engang ringet endnu”. De havde lige haft et nedbrud på en maskine og var ved at finde ud af, hvem de skulle ringe til. Siden har Lars haft dem som kunde.
Her ved indgangen til det fjerde år er Lars Norlev positiv. Han siger:
– Ganske vist er der stor usikkerhed i branchen, men hos de digitale printhuse går det faktisk udmærket og det er især dem, der investerer i efterbehandlingsudstyr i disse år. Så min forventning er, at der bliver mere at lave.
Det er dog stadig langt hovedparten af hans omsætning der kommer fra tilkald på grund af kvalitetsproblemer eller maskinstop. Disse kunne i mange tilfældet have været undgået og lagt på mere hensigtsmæssige tidspunkter, hvis man havde haft en servicekontrakt. Det skal Lars Notlev bruge lidt flere ressourcer på at forklare kunderne i 2023.