Det nye sort i tekstiltryk, eksemplets magt og wow-effekten

PUBLICERET: 15 September 2022
OPDATERET: 15 September
Morten Frost fra JUHL tror at mange printhuse vil se en ny markedsmulighed i DTF-print.

DTF er en digital metode til at fremstille tekstiltryk på en meget fleksibel facon. Kvaliteten er høj og anvendelsesmulighederne mange. Canon inspirerer med eksemplets magt på Sign Print & Pack-messen, og Xerox skaber wow-effekt 5. og 6. farve.

DTF er det nye sort i tekstiltryk

En ny udstiller i Sign Print & Pack sammenhæng er JUHL. De har i mange år leveret produktionsudstyr inden for serigrafi og tampontryk. På messen stillede de blandt andet op med en DTF-tekstilprinter, som kan åbne helt nye døre for det grafiske segment.

Direktør Morten Frost fortæller:
– Printvirksomhederne udviser en voksende interesse for tekstilprint. Hidtil har flere delprocesser stadigt været forbeholdt de serigrafiske virksomheder (tryk af hvid og påføring af lim), men med vores seneste maskine, er disse integreret i maskinen, og man kan således fremstille færdige film til varmeoverføring på tekstil. Det åbner et nyt marked for mange printvirksomheder, som i forvejen har god forstand på print og kvalitetsstyring.

Maskinen er egentlig en kinesisk, men er importeret og ombygget af den italienske virksomhed Ser.Tec., som har udskiftet en lang række dele i maskinen og optimeret farven, så den i den europæiske version er både CE-certificeret og  har REACH-godkendte farver.

– Vi er meget tilfredse med samarbejdet, som ikke er en ”one-off”, men er starten på en rejse, hvor vi kommer til at se også mere industrialiserede løsninger. Og så sælger vi jo også alt det andet der hører til en tekstilproduktion, siger Morten Frost.

Eksemplet magt er stor, siger Hans Dalmeijer fra Canon. De har stor succes med at vise forskellige kunders produkter frem.
Canon skaber nysgerrighed gennem eksempler

Hos Canon har de også linet en række maskiner op, men det, der ifølge Hans Dalmeijer nok har størst effekt, er deres omfattende applikationssamling. Gennem lang tid har de samlet de allerbedste eksempler fra deres kunder, som de nu viser frem på messen.

– Der er rigtig mange der stopper og kigger vores mange applikationer igennem. Også messekataloget har fået stor opmærksomhed, og er netop et meget godt eksempel på, at det at vise konkrete produkter frem, er en stor inspirationskilde. Men også reliefprint og de matte og blanke løsninger fra vores Colorado-serie har vakt interesse. Faktisk har vi på første messedag solgt flere FlexFinish-opgraderinger til Colorado-printerne, siger Hans Dalmeijer.

Print med Wow-effekt hos Xerox

Peter Dollerup fra Xerox fortæller, at første dagen har været helt vild på Xerox-standen. Der har været mange kunder og gamle kolleger og så har de fået masser af opmærksomhed på deres iGen seksfarve-løsning.

– Man bliver aldrig træt af at høre folk sige wow, når de ser, hvad der sker med en tryksag, der udsættes for guld, sølv, pink, hvid eller sågar dobbelt hvid, siger Peter Dollerup og tilføjer, at muligheden for at tjene ekstra på opgaver der skiller sig ud, er det der skal drive branchen fremad.

Der er en betydeelig wow-effekt, når du trykker med f.eks. guld, sølvb, pink eller hvid, siger Peter Dollerup fra Xerox.

De seneste nyheder

Salling Group fremstiller selv butiksmateriale i lange baner

I mere end 40 år har Salling Group internt fremstillet butiksudsmykning og reklamer. Siden 2016 har den været 100% digital.
salling_01
Salling Group fremstiller selv butiksmateriale i lange baner

Oplev værktøj til at matche farver fra tidligere emballager

Torsdag den 27. november byder Artwork Systems Nordic til et åbent arrangement for HP Indigo-brugere.
Print-Clone
Oplev værktøj til at matche farver fra tidligere emballager

Sign Service satser på arkitekturfolie

Arkitekturfolie er et andet ord for interiørfolie, men signalere et bredere anvendelsesområde, fortæller Benny Eriksen, indehaver af Sign Service.
arkitekturfolie_01
Sign Service satser på arkitekturfolie

PrintVis lancerer specialiseret app til nye EUDR-krav

EUDR stiller nye krav til trykkerier, som bruger træbaserede materialer – men det behøver ikke være en stor byrde.
JH-board_web
PrintVis lancerer specialiseret app til nye EUDR-krav

Læs videre

Skær 90% af fremstillingstiden på stanseformene

Den tyske leverandør af efterbehandlingsudstyr, KAMA, introducerer det digitale positioneringssystem KAMA CPX 106 til hurtigere opsætning af klichéer til blindprægning og varmfoliering.
kama_02
Skær 90% af fremstillingstiden på stanseformene

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01
Mercoprint flytter sydpå

Addbrand bliver distributør af Arctic Papers G-Serie

Fra januar 2023 bliver Addbrand ny distributør af papirserierne G-Print og G-Silk, der produceres på Arctic Papers papirværk i Grycksbo i Sverige.
Arctic Paper Grycksbo
Addbrand bliver distributør af Arctic Papers G-Serie

Gop øger salget på det grafiske marked

Distributøren gop har indtaget det danske marked og har siden sin opstart tilbage i 2019 opnået en solid position i det grafiske segment.
gop_01
Gop øger salget på det grafiske marked