Gop øger salget på det grafiske marked

PUBLICERET: 21 December 2022
OPDATERET: 12 January
Salgs og produktchef Ryan Pedersø (tv) og direktør Peter Ditlev hos gop Danmark fortæller, at de for nylig har overtaget forhandlingen af Swedboard i Danmark. Foto: Søren Winsløw

Distributøren gop har indtaget det danske marked og har siden sin opstart tilbage i 2019 opnået en solid position i det grafiske segment.

At det er gået så godt, skyldes i høj grad et sammentræf af gode omstændigheder. Peter Ditlev var, som direktør i plastvirksomheden Ingemann Components, sat til at afhænde distributionsdelen, da den ikke passede ind i den øvrige forretning. Den svenske plastdistributør gop Sverige AB havde siden deres opstart tilbage i 1968 løbende udvidet deres aktivitet i Skandinavien men manglede et ben i Danmark og søgte derfor en dansk partner for at åbne et datterselskab i Danmark, og fra at handle om et frasalg blev det til et nyt eventyr for Peter Ditlev, som nu på 4. år står i spidsen for gop Danmark A/S.

– Det har været helt vildt spændende og har faktisk været tre år med intensiv team-building, hvor alle I virksomheden har været med i beslutningsprocesserne, siger Peter Ditlev og fortsætter: – Det var afgørende for gop Sverige AB, at de fik en dansk ledelse som kendte noget til markedet og et set-up som fungerede. Vi har de sidste tre år fokuseret på at indkredse de rigtige segmenter, finde de rette produkter og ikke mindst de rigtige personer til at servicere disse segmenter. Det har blandt andet betydet, at vi har ansat Ryan Pedersø som har en betydelig erfaring fra skiltebranchen.

Midt i denne strategiske proces er de også flyttet fra Bjæverskov til Sorø, hvor de har fundet deres nye lokaler.

De har travlt på gop’s nye lager i Sorø. Foto: gop Danmark

– I dag kan vi sige, at vi har alle typer af plader som en skiltevirksomhed efterspørger og kan levere fra dag til dag. Virkeligheden derude er jo ofte den, at kunderne opdager at de mangler til morgendagens produktion, når de tager den sidste plade fra hylden. Så er det vigtigt, at vi har varen på lager og være hurtige på aftrækkeren, siger Ryan Pedersø.

Gop-navnet kommer af, at de oprindeligt distribuerede glasfiber og plast til især byggeindustrien. I dag er omfanget af produkter langt bredere, selvom de stadig leverer store mængder plader til byggemarkeder, entreprenører m.m. De har alt i skiltematerialer og senest har gop koncernen fået agenturet på Swedboard som indbefatter produkter indenfor FSC-godkendte pap-/papir-/ kompositplader til alle mulige formål. At de har fået det agentur skyldes, at 3A Composites har vurderet at gop koncernen har de bedste forudsætninger for at løfte salget af deres produkter på det Skandinaviske plan.

Alle plader kan skæres ned til passende mål. Foto: gop Danmark
Udvikler i samarbejde med GRAKOM

– Gop har meget fokus på bæredygtighed. Det betyder, at vi, som supplement til vores high-end produkter hele tiden forsøger at finde alternativer som nærmer sig samme høje kvalitetsniveau, men hvor bæredygtighedselementet er tænkt ind, forklarer Peter Ditlev.

De har blandt andet udviklet et koncept af produkter som er fremstillet af genanvendte, printbare, PVC-fri, phthalat-fri materialer og tilpasset til grafiske produktioner, så de kan tåle slid både inde og ude, og ikke mindst – kan re-cirkuleres. Produktserien hedder USE.REUSE.

– I øjeblikket har vi et projekt kørende med GRAKOM om at kortlægge vores materialers egenskaber, indhold og livscyklus parametre for derigennem bedre at kunne rådgive de kunder som efterspørger miljø- og bæredygtighedsegenskaber, og som også gerne vil vide, hvilke konsekvenser, det evt. måtte have på holdbarhed, printbarhed osv. Dette arbejde har i øvrigt resulteret i at gop er gået i gang med at blive FSC-certificere, fortæller Peter Ditlev.

Stort potentiale i det grafiske marked

Da gop startede i Danmark for fire år siden, havde de praktisk talt ingen distribution til det grafiske segment. Det er der lavet kraftigt om på. Gop inddeler deres kundesegmenter i byggemarkeder, entreprenører og industri. I industrisegmentet, som er det største segment, ligger det grafiske marked og udgør i dag en 1/3 af det segment ifølge Peter Ditlev. Han siger:

– Vi ser et enormt potentiale i trykkeri- og skiltesegmentet og forventer at vi inden for en kort årrække skal to- eller tredoble omsætningen her. Vi har en stærk produktportefølje og et super samarbejde med vores leverandører. Vi har gode lager- og logistikfaciliteter og så har et godt medarbejder-set-up som kan give trykkeri- og skiltevirksomhederne en kompetent rådgivning. Så nu skal vi bare sørge for at blive lidt mere synlige, så endnu flere kan få øjnene op for mulighederne hos os.

Varer bliver sendt fra dag-til-dag fra lageret i Sorø. Foto: gop Danmark

Læs videre

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning

Falder papirpriserne i 2023?

2022 var præget af megen turbolens på papirmarkedet. Flere fabrikker omlagde deres produktion, lukkede midlertidigt eller permanent og nogle gik konkurs. Andre har lavet et større udsalg i håbet om, at nogle vil investere i en papirfabrik.
kvarnsveden

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot