Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som både var funderet på omkostningsreduktioner, køb af en virksomhed i det sydsjællandske og ikke mindst en markant ændret kundeadfærd.
For at tage det sidste først, så fortæller Ole Haupt, som ejer Mercoprint, at siden pandemien har kundeadfærden ændret sig markant. Hvor de tidligere havde behov for et stort showroom tæt på hovedstaden, hvor kunderne kunne møde op og se på de mange forskellige muligheder, så ønsker kunderne i dag, at få besøg. Så igennem de seneste par år har de nærmest ingen gæster haft i deres store showroom og hovedkvarter i Albertslund.
Derfor traf han allerede i starten af 2022 beslutningen om, at de skulle ud af dette forholdsvis dyre lejemål. Han vidste dog ikke, hvor de skulle flytte hen. Første marts overtog de Nilssons Arbejdstøj i Karrebæksminde, som har en solid kundekreds i det sjællandske. Da han samtidig var på udkig efter nye lokaler, blev han opmærksom på, at hans gamle lærested – El-installationsfirmaet Hansen & Nielsen – havde ledige lokaler på Marinebuen 7 i Næstved. Så det blev der, de fik deres nye hovedsæde, ikke langt fra deres lager og tekstiltrykkeri på Mosevej.
Således har de nu samlet de fleste aktiviteter i Næstved. De fastholder dog et mindre ”flyverkontor” i Glostrup. Her kan konsulenterne arbejde, i det omfang det giver mening, men ellers fortæller Ole Haupt, at det for de flestes vedkommende ikke spiller den store rolle tidsmæssigt, om de skal ind igennem morgentrafikken i København, eller de skal køre til Næstved.
Kærkomment opkøb
Købet af Nilssons Arbejdstøj blev en kærkommen tilføjelse til porteføljen. Ole Haupt siger:
– Markedet for arbejdstøj og profilbeklædning er vokset støt. Vi havde inden købet af Nilssons kun en ganske lille andel af dette marked, hvilket betød, at vi ikke kunne få de gode aftaler med leverandørerne. Nu har vi 5-6 doblet omsætningen og har fået en række gode mærkevarer ind, så nu kan vi tilbyde de bedste produkter til attraktive priser.
Ole Haupt fortæller videre, at Nilssons Arbejdstøj blandt andet havde udviklet en service de kaldte ”skobussen”. En bus indrettet som udstillings- og prøverum for sikkerhedssko og arbejdstøj, som kunderne kunne bestille, når de havde nye medarbejdere. På den måde kunne varen leveres med det samme og medarbejderne sparede tid ved ikke skulle forlade arbejdspladsen. Den service holder Mercoprint fast i og Ole siger, at han da indimellem selv tager en tørn med ”skobussen”, som nu, udover sikkerhedssko og arbejdstøj også har andre typer af profilbeklædning.
Ren handelsvirksomhed
Som beskrevet i en tidligere artikel, er Mercoprint i dag næsten udelukkende en handelsvirksomhed. Det var et ønske hos Ole Haupt, at de skulle servicere kunderne med det de efterspørger. I modsætning til en produktionsvirksomhed, som skal finde sine nicher.
– Jeg anser det for at være helt umuligt at spå om, hvad der sker om fem – eller bare et år. Vores strategi er i stedet at være fri af produktionsapparatet, som er alt for dyrt og svært at vedligeholde. I stedet skal vi finde og tilgængeliggøre det, som kunderne efterspørger nu og her, siger Ole Haupt.
Tætte kunderelationer
Det kræver både en tæt kontakt med kunderne, men også et stort og pålideligt netværk blandt leverandørerne. Det sidste har Ole oparbejdet dels som mangeårig virksomhedsejer, dels som frontfigur i virksomheder som Arjo Wiggens, Antalis og Print2People ligesom han har en række professionelle og erfarne konsulenter ansat.
Kundekredsen er i vid udstrækning reklamebureauer, offentlige og private institutioner, virksomheder, politiske partier og ikke mindst en række velgørende organisationer (ngo’ere). Fælles for dem er, at de i stadigt stigende grad ønsker at samle deres kommunikations- og profilprodukter ét sted. Det gør både bestilling og generel kommunikation enklere og sparer tid i fakturahåndteringen hos kunden.
Et væsentligt led i den tætte kunderelation er, at Mercoprint tilbyder sine kunder en gratis internetside, hvorfra de kan bestille alle deres produkter. Det kan være både en webshop og/eller en medlemsportal, hvor der kan bestilles alle mulige forskellige gave- og profilartikler. Mercoprint håndterer op mod 90 webshops/medlemsportaler for forskellige kunder.
Lager og tekstiltrykkeri
Lageret i Næstved fungerer både som lagerhotel for webshops og medlemsportaler. Her er 2000 m2 under tag med plads til tre paller i højden. Derudover har de et tekstiltrykkeri på adressen. I takt med den øgede efterspørgsel på arbejds- og profilbeklædning har de fundet det nødvendigt at opbygge og udbygge dette. Og de får noget fra hånden. I 2022 rundede de 2 millioner tryk, eller påvarmninger, som der reelt er tale om. Transferfolierne køber de hos tre danske leverandører. Ligesom kunderelationerne er vigtige sætter Ole Haupt også pris på, at skabe og bevare langvarige relationer til sine underleverandører.
Flere sammenlægninger og opkøb
Før Mercoprint blev splittet i to i 2021 havde de i årrække opkøbt andre virksomheder regelmæssigt. Det har stået lidt stille de senere år, men Ole Haupt har nu igen mod på at udvide virksomheden ovenpå et vellykket køb af Nilssons Arbejdstøj.
– Jeg tror på konsolidering. Promotion-branchen består af et eller andet sted mellem 800 og 1.100 virksomheder, hvoraf de fleste er enkeltmands- eller meget små virksomheder. Der vil være meget vundet ved at samle sig i større enheder, både af hensyn til kunderne, men også for at spare på administrationen. Desværre vinder frihedstrangen ofte over det rationelle valg. Jeg har haft kig på fem virksomheder, som jeg gerne vil overtage eller have ind i ejerkredsen, men hidtil har ingen af dem ønsket dette. Jeg håber det kommer, siger Ole Haupt med et smil.
Mere fokus på relationer og bæredygtighed
Pandemien har rodet meget op i planer og beslutninger. Mercoprint havde nogle spændende planer for at udvikle både relationer og bæredygtighed som pandemien satte en stopper for. Ole Haupt forklarer:
– Nogenlunde samtidig med pandemien slog igennem lancerede vi MercoCare. Et kundeforum, hvor vi dels inviterede interessante talere til at komme og fortælle om tidens hotte emner, og dels forsøgte at klæde vores kunder bedre på, hvad angår de lidt blødere og sværere emner som miljø og bæredygtighed. Det skal vi have gang i igen. Det er en fin lejlighed til at fortælle om, hvad vi selv gør og ikke mindst en god mulighed for at inspirere hinanden til at gøre mere end vi allerede gør. Vi gør det med udgangspunkt i de tre T’er: Tænk dig om; Træf en beslutning og Tag et ansvar. Det er egentlig meget simpelt, og vi tror på, at man ad den vej kan gøre en forskel.