
Xeikon havde fuld fokus på digital tapetproduktion på FESPA-messen. Udover en tapetlinje var kunden Färggrossen også klar til at demonstrere deres nye butikskoncept – fremtidens måde at udvælge og købe tapet på.
På FESPA demonstrerede Xeikon, hvordan man digitalt printer tapet i ét flow. Begyndelsen af produktionslinjen bestod af en jumboafruller, en renseenhed og Xeikons CX500 digitalpresse samt et vandbaseret belægningsmodul. Det blev fulgt op med en skære- og renovationsenhed, inden det til sidst sluttede med en tapetoptrækker. Alt integreret som én inline-løsning.
– Det, vi viser her, er en komplet produktion af tapet. Fra hvede til brød, siger Per Larsson, nordisk salgschef hos Xeikon, og fortsætter:
– Det er en simpleksprinter og alt er tør toner. Det behøver heller ikke kun at være en digital presse til tapet, men det kan også være plakater, etiketter og bogomslag – alt til simpleksproduktion egentlig.
Ingen begrænsninger
Xeikons har i mere end et årti forfinet sin tør tonerteknologi og tilbyder uendelig printlængde i 508 millimeter printbredde. Digitaltryk er vokset gradvist, og flere og flere tapettrykkere kigger på digitale printere, siger Per Larsson.
– Det begynder virkelig at tage fart nu, siger han og tilføjer, at den store fordel ved digitaltryk er, at der ikke er nogen begrænsninger – man kan bruge et vilkårligt antal designs og mønstre, millioner hvis det er tilfældet. Anderledes er det med konventionel tapetproduktion. Startomkostningerne ved at skifte job er enorme.
Det svenske marked skiller sig ud:
– Hvis man ser på Sverige ud fra, hvor mange indbyggere vi er og den grafiske branche, er vi langt de største i verden inden for digital tapetproduktion, siger han og tilføjer, at det nok hænger sammen med, at Sverige har en tekstilhistorie i byer som Borås og Norrköping. Det er gået videre til også at omfatte interiør og tapet.
Udvikling af toner
Han understreger også, at maskinudviklingen har medvirket til, at man kan producere i ét stykke fra start til slut. Xeikon udvikler for eksempel konstant sin tørtoner. Den certificerede og lavmigrerende toner indeholder hverken olie eller silikone, og miljø og bæredygtighed er i fokus. Der er også sket en forbedring i efterbehandlingsstadiet, hvor alt er forbundet inline, og at der ikke er behov for en kerne (hylse) i opviklingen.
Produktionslinjen, som Xeikon viste på FESPA, er blevet installeret af Färggrossen i Nybro i år. Og de er ikke alene, flere andre svenske digitale tapetprintere har ifølge Per Larsson valgt samme set-up.
– Al vores tapetproduktion er baseret på, at der er en ordre. Vores kunder behøver ikke have et lager papir eller andre ting. Alt laves på bestilling.
Per Larsson understreger, at alt – fra bestilling til produktion og levering – handler om at gøre det nemt for tapetkøberen. Når kunden har et værelse og sine mål til, hvad der skal tapetseres, er der masser af designmønstre at vælge imellem. Når valget er truffet, lægges der blot en bestilling, bestillingen produceres og så bliver tapeterne leveret hjem et par dage efter i tapetstrimler i den rigtige længde.

Succes for butikskonceptet
Nybro-virksomheden Färggrossens tapetsatsning og innovative butikskoncept var også en del af FESPA-udstillingen. Virksomhedens løsning har til formål at gøre kundebestillinger af specialdesignet tapet endnu nemmere, alt sammen via en interaktiv skærm.
Kristian Ed, salgschef hos Färggrossen, var på Xeikons stand. Han fortæller, at der har været stor interesse for deres koncept, især for den automatiserede hjælp, man kan få til at vælge sit yndlingstapet, filtreringssystemet og at man nemt kan se sit flotte tapet på en stor LED-væg.
– Det har været overvældende. Folk har været virkelig fascineret af teknologien og konceptet – måden at vise og sælge det på. Men også at vi kan have så korte leveringstider, print on demand og den kapacitet vi har i Xeikon-maskinen, siger han og nævner også interessen for deres forskellige tapetmønstre i sortimentet.
– Vi er faktisk blevet inviteret til en konference i Italien for alt, hvad der har med tryk at gøre, siger han og fortæller, at de også er blevet interviewet af italienske medier. Flere potentielle samarbejdspartnere i landet har også vist interesse.
