Det nye sort i tekstiltryk, eksemplets magt og wow-effekten

Morten Frost fra JUHL tror at mange printhuse vil se en ny markedsmulighed i DTF-print.

DTF er en digital metode til at fremstille tekstiltryk på en meget fleksibel facon. Kvaliteten er høj og anvendelsesmulighederne mange. Canon inspirerer med eksemplets magt på Sign Print & Pack-messen, og Xerox skaber wow-effekt 5. og 6. farve.

DTF er det nye sort i tekstiltryk

En ny udstiller i Sign Print & Pack sammenhæng er JUHL. De har i mange år leveret produktionsudstyr inden for serigrafi og tampontryk. På messen stillede de blandt andet op med en DTF-tekstilprinter, som kan åbne helt nye døre for det grafiske segment.

Direktør Morten Frost fortæller:
– Printvirksomhederne udviser en voksende interesse for tekstilprint. Hidtil har flere delprocesser stadigt været forbeholdt de serigrafiske virksomheder (tryk af hvid og påføring af lim), men med vores seneste maskine, er disse integreret i maskinen, og man kan således fremstille færdige film til varmeoverføring på tekstil. Det åbner et nyt marked for mange printvirksomheder, som i forvejen har god forstand på print og kvalitetsstyring.

Maskinen er egentlig en kinesisk, men er importeret og ombygget af den italienske virksomhed Ser.Tec., som har udskiftet en lang række dele i maskinen og optimeret farven, så den i den europæiske version er både CE-certificeret og  har REACH-godkendte farver.

– Vi er meget tilfredse med samarbejdet, som ikke er en ”one-off”, men er starten på en rejse, hvor vi kommer til at se også mere industrialiserede løsninger. Og så sælger vi jo også alt det andet der hører til en tekstilproduktion, siger Morten Frost.

Eksemplet magt er stor, siger Hans Dalmeijer fra Canon. De har stor succes med at vise forskellige kunders produkter frem.

Canon skaber nysgerrighed gennem eksempler

Hos Canon har de også linet en række maskiner op, men det, der ifølge Hans Dalmeijer nok har størst effekt, er deres omfattende applikationssamling. Gennem lang tid har de samlet de allerbedste eksempler fra deres kunder, som de nu viser frem på messen.

– Der er rigtig mange der stopper og kigger vores mange applikationer igennem. Også messekataloget har fået stor opmærksomhed, og er netop et meget godt eksempel på, at det at vise konkrete produkter frem, er en stor inspirationskilde. Men også reliefprint og de matte og blanke løsninger fra vores Colorado-serie har vakt interesse. Faktisk har vi på første messedag solgt flere FlexFinish-opgraderinger til Colorado-printerne, siger Hans Dalmeijer.

Print med Wow-effekt hos Xerox

Peter Dollerup fra Xerox fortæller, at første dagen har været helt vild på Xerox-standen. Der har været mange kunder og gamle kolleger og så har de fået masser af opmærksomhed på deres iGen seksfarve-løsning.

– Man bliver aldrig træt af at høre folk sige wow, når de ser, hvad der sker med en tryksag, der udsættes for guld, sølv, pink, hvid eller sågar dobbelt hvid, siger Peter Dollerup og tilføjer, at muligheden for at tjene ekstra på opgaver der skiller sig ud, er det der skal drive branchen fremad.

Der er en betydeelig wow-effekt, når du trykker med f.eks. guld, sølvb, pink eller hvid, siger Peter Dollerup fra Xerox.

Tags: , , ,
Publicerat av: 

Del artiklen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.