Stora Enso vækster og dropper papiret

PUBLICERET: 11 May 2022
OPDATERET: 11 May

Stora Enso opnår det bedste resultat i 20 år for første kvartal 2022. Men selvom de atter har sorte tal på bundlinjen for deres papirproduktion, er det ikke længere et strategisk fokus punkt for dem. Hvor papiret stod for 70% af omsætningen i 2006, står det i dag for bare 15%.

De har således meddelt, at de påtænker at sælge fire af deres i alt fem papirproduktionssteder. Sidste år lukkede de papirfabrikkerne Veitsiluoto og Kvarnsveden og konverterede Oulu til anden produktion. Koncernens strategi er at fokusere på deres øvrige produkter inden for emballage, byggeriløsninger og biomateriale-innovationer.

President og CEO for Stora Enso Annica Bresky.

De papirproduktionssteder Stora Enso påtænker at sælge er: Anjala i Finland, Hylte og Nymölla i Sverige samt Maxau i Tyskland. De beskrives af Stora Enso som produktionssteder med en høj kvalitet til papir- og masseproduktion og en stærk infrastruktur samt dygtige og erfarne medarbejdere.

– Ved at frasælge størstedelen af vores papiraktiviteter er vi i stand til at øge fokus på vores definerede strategiske vækstområder med vedvarende emballage, byggeløsninger og biomateriale-innovationer. Når vi vurderer potentielle afhændelsesmuligheder, leder vi efter nyt ejerskab, der vil give en bæredygtig langsigtet fremtid for produktionsstederne og de mennesker, der arbejder der, siger President og CEO Annica Bresky.

Stora Enso har ikke forpligtet sig til en deadline for afslutningen af salgsprocessen, som heller ikke har nogen indflydelse på betjeningen af  deres respektive kunder. Stora Ensos Langerbrugge-anlæg i Belgien vil blive bibeholdt i koncernen.

Stora Enso s papirdivision beskæftiger i dag cirka 2.200 medarbejdere. I 2021 udgjorde papirdivisionens nettoomsætning 1.703 mio. EUR.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award