Den finske papirstrejke afsluttes med historisk aftale

PUBLICERET: 24 April 2022
OPDATERET: 24 April

UPM og papirarbejderforbundet er blevet enige om de første virksomhedsspecifikke kollektive overenskomster nogensinde for fem UPM-virksomheder. Strejken på UPM-fabrikkerne i Finland stopper øjeblikkeligt, og medarbejderne vil vende tilbage på arbejde. Strejken omfattede UPM Pulp, UPM Communication Papers, UPM Specialty Papers, UPM Raflatac og UPM Biofuels enheder i Finland. UPM genstarter kundeleverancer så hurtigt som muligt.

Forligsmanden fremlagde forligsforslag til separate kollektive overenskomster for UPM Pulp, UPM Communication Papers, UPM Specialty Papers, UPM Raflatac og UPM Biofuels, og begge parter godkendte dem den 22. april.

– Vi er meget glade for, at parterne har godkendt alle forligsforslag, og at Papirarbejderforbundets lange strejke ophører. UPM og fagforeningen har skrevet historie sammen ved at blive enige om fem erhvervsspecifikke overenskomster, som erstatter papirindustriens gamle overenskomst fra 1940’erne. UPM’s mangeårige mål har været at bringe overenskomstforhandlingerne til et niveau, hvor vilkårene for arbejdet er bedst kendte, det vil sige de enkelte virksomheder. Forhandlingerne fører til aftaler, der kommer både virksomhederne og medarbejderne til gode og styrker præmisserne for succes langt ud i fremtiden, siger Riitta Savonlahti, Executive Vice President, Human Resources, UPM.

– I forhandlingerne blev mange aspekter af kontrakterne set fra et helt nyt synspunkt. Processen var lang, men i sidste ende var vi i stand til at blive enige om ansættelsesvilkår, der tager hensyn til vores virksomheders behov og særlige forhold. Nye vilkår øger virksomhedernes og møllernes produktivitet og konkurrenceevne og sikrer også gode vilkår for medarbejderne, siger Jyrki Hollmén, Vice President, Labor Markets hos UPM.

Kontraktperioden for de nye aftaler er fire år. Lønstigninger er på linje med den nuværende branchenorm. Lønrevisioner vil blive forhandlet efter de første to år. Nye aftaler er strukturelt mindre komplicerede end den gamle, og antallet af sider er omkring halvdelen af det tidligere, skriver UPM i en pressemeddelelse.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen til trykkeribranchen

Heidelberg udstikker en stadig mere automatiseret og AI-drevet fremtid for trykkerier verden over.
Homeofprint_01

Antalis udvider Olin-design serien

Antalis relancerer nu Olin Design-serien og udvider også med nye produkter.
OLIN_Design

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01