Vores svenske kollega, Peter Ollén, der er indehaver af Sign & Print i Sverige og Norge, har nedenstående forslag til hvordan du kan ændre din kalkulation og vinde flere af de store opgaver.
I grove træk opdeler man den grafiske virksomhed i tre områder
- De der arbejder kreativt og med at forberede jobbet.
- Selve produktionen.
- Administrationen
Typisk kalkulerer man en timepris og tager løbende betaling for det kreative arbejde. Det ligger nok omkring 1.000+ kroner i timen.
Når timeprisen skal beregnes for produktionen, går man ud fra hvad maskinen, samt bemanding, el, service, produktivitet etc. Koster. Herefter vurderer jeg hvor mange salgbare timer, jeg kan forventes at have om året. På den måde kommer jeg frem til en som en opgave på denne maskine skal koste per solgt time.
Derefter beregner man omkostningerne for administration. Direktør, sælger, økonomi, revision, rejser og julefrokost med mere. Det hele regnes sammen. Totalt set er det et anseeligt beløb, selv om de fleste har rationaliseret i produktionen, så er de fortsat ganske ineffektive, når det gælder administrationen.
MEN. . .
Den administrative omkostning lægges nu til timeprisen i produktionen. Typisk vil prisen øges med et pænt beløb over 100 procent, da der ofte arbejder flere med administration end med produktion.
Når du herefter skal kalkulere på et lille job, som kun tager få timer i produktionen, så belastes det automatisk kun med en lille administrationsomkostning. Et stort job derimod, som tager mange timer i produktionen, bliver belastet med store administrative omkostninger.
Det er forkert!
Gør sådan i stedet:
Se på hvor mange job, du løser om året. Del de administrative omkostninger med det antal. Brug det beløb til opgaven, og juster det herefter op eller ned, afhængigt af, hvor meget administration, du forventer, at det aktuelle job faktisk vil kræve. De store opgaver vil på den måde få forholdsvis lavere administrationsomkostninger pålagt, og de mindre vil få højere. Og chancen for at du vinder de store ordrer øges.
Men du vinder ikke blot flere af de store tilbud. Du får også en bonuseffekt. Før har de administrative omkostninger gemt sig bag produktionen. Når den i stedet står opført i kalkulationen som en selvstændig post, bliver den også synlig, og den kan blive vurderet, og den kan blive udsat for at skulle effektiviseres lige som fx produktionen. Sælgerne vil protestere, men diskussionen vil begynde: Hvordan kan vi arbejde mere effektivt med at skaffe opgaver og betjene vores kunder.
Også dette har en bonuseffekt: Du kommer til at tænke på det som virkelig har en betydning for kunderne og du kan skalere alt det andet væk.
Det kan ende med, at du både får flere store ordrer og samtidig får en administration, der har fokus på det, kunden er villig til at betale for.
Kunden bliver glad, og du bliver mere fokuseret.
Foredrag om priskalkulation på Sign&Print
På Sign&Print til september i Odense Congress Center kan du på Seminarscenen høre Peter Olléns foredrag om hvordan du kan kalkulere dine ordrer. Seminaret vil også rumme konkrete eksempler.
Du kan allerede nu bestille din adgangsbillet til messen her. Seminarerne er gratis at overvære og kræver ikke tilmelding.