Undgå fejlkalkulation og vind flere store ordrer

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 9 March 2022
OPDATERET: 9 March

Vores svenske kollega, Peter Ollén, der er indehaver af Sign & Print i Sverige og Norge, har nedenstående forslag til hvordan du kan ændre din kalkulation og vinde flere af de store opgaver.

I grove træk opdeler man den grafiske virksomhed i tre områder

  1. De der arbejder kreativt og med at forberede jobbet.
  2. Selve produktionen.
  3. Administrationen

Typisk kalkulerer man en timepris og tager løbende betaling for det kreative arbejde. Det ligger nok omkring 1.000+ kroner i timen.

Når timeprisen skal beregnes for produktionen, går man ud fra hvad maskinen, samt bemanding, el, service, produktivitet etc. Koster. Herefter vurderer jeg hvor mange salgbare timer, jeg kan forventes at have om året. På den måde kommer jeg frem til en som en opgave på denne maskine skal koste per solgt time.

Derefter beregner man omkostningerne for administration. Direktør, sælger, økonomi, revision, rejser og julefrokost med mere. Det hele regnes sammen. Totalt set er det et anseeligt beløb, selv om de fleste har rationaliseret i produktionen, så er de fortsat ganske ineffektive, når det gælder administrationen.

MEN. . .

Den administrative omkostning lægges nu til timeprisen i produktionen. Typisk vil prisen øges med et pænt beløb over 100 procent, da der ofte arbejder flere med administration end med produktion.

Når du herefter skal kalkulere på et lille job, som kun tager få timer i produktionen, så belastes det automatisk kun med en lille administrationsomkostning. Et stort job derimod, som tager mange timer i produktionen, bliver belastet med store administrative omkostninger.

Det er forkert!

Gør sådan i stedet:

Se på hvor mange job, du løser om året. Del de administrative omkostninger med det antal. Brug det beløb til opgaven, og juster det herefter op eller ned, afhængigt af, hvor meget administration, du forventer, at det aktuelle job faktisk vil kræve. De store opgaver vil på den måde få forholdsvis lavere administrationsomkostninger pålagt, og de mindre vil få højere. Og chancen for at du vinder de store ordrer øges.

Men du vinder ikke blot flere af de store tilbud. Du får også en bonuseffekt. Før har de administrative omkostninger gemt sig bag produktionen. Når den i stedet står opført i kalkulationen som en selvstændig post, bliver den også synlig, og den kan blive vurderet, og den kan blive udsat for at skulle effektiviseres lige som fx produktionen. Sælgerne vil protestere, men diskussionen vil begynde: Hvordan kan vi arbejde mere effektivt med at skaffe opgaver og betjene vores kunder.

Også dette har en bonuseffekt: Du kommer til at tænke på det som virkelig har en betydning for kunderne og du kan skalere alt det andet væk.

Det kan ende med, at du både får flere store ordrer og samtidig får en administration, der har fokus på det, kunden er villig til at betale for.

Kunden bliver glad, og du bliver mere fokuseret.

Foredrag om priskalkulation på Sign&Print

På Sign&Print til september i Odense Congress Center kan du på Seminarscenen høre Peter Olléns foredrag om hvordan du kan kalkulere dine ordrer. Seminaret vil også rumme konkrete eksempler.

Du kan allerede nu bestille din adgangsbillet til messen her. Seminarerne er gratis at overvære og kræver ikke tilmelding.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Macrodot går konkurs og genopstår i en version 2.0

Pr. 1. januar 2023 har et nyt selskab set dagens lys. Det er Macrodot 2.0 ApS som er et fællesejerskab mellem ejeren af det tidligere Macrodot A/S, Sean Jälpelt Holm, og Nordsign.
macrodot_01
Macrodot går konkurs og genopstår i en version 2.0