Visutech byder velkommen til ny vandbaseret inkjet-arkmaskine

PUBLICERET: 6 March 2022
OPDATERET: 6 March

Med den nye Kyocera Task Alfa Pro 15000c har Visutech skabt en vej ind til den grafiske industri, når det gælder printjob med lavere farvedækning. Med en forretningsmodel, hvor kunderne kun betaler for den farve, der bruges, er målet at begynde at konkurrere med toner-leverandørerne, lyder det fra sales executive Henrik Dencker.

Et helt nyt marked er åbnet op for Visutech. Med den første model, Kyocera Task Alfa Pro 15000c, har Visutech nu åbnet en ny mulighed for kunder, der leder efter en maskine til applikationer med lavere farvedækning. Tirsdag den 22. marts afholdes et digitalt morgenmadsmøde om Kyocera-maskinen fra Visutechs democenter i Mölndal. Deltagelse er gratis.

Du kan tilmelde dig her.

Ifølge Henrik Dencker er vandbaseret ark-inkjet stadig mere efterspurgt. Det behøver dog ikke længere at betyde en investering på omkring 4-5 millioner DKK. Nu er det halvanden million, afhængig af Kyocera-maskinens konfiguration.

– Det er en helt anden investering og en meget lavere tærskel for kunderne, siger han, men påpeger, at tonerproducenterne er de primære konkurrenter.

Patrick Agdal og Henrik Dencker siger, at maskinen har et Sweet Spot på opgaver med en farvedækning på 10-15% .

En million print om måneden

Da vi besøger Visutechs democenter i Mölndal, er maskinen netop blevet installeret, klar til kundedemonstrationer. Kyocera-systemet er bygget til at køre en million tryk om måneden, uanset om det er A4 eller SRA3. Hastigheden er på 88 sider A3 eller 150 sider A4 i minuttet, uanset om det er farve eller sort/hvid.

For at opsummere Kyoceras printkvalitet siger Henrik Dencker, at den når op til mindst 80-90 procent af printkvaliteten sammenlignet med toner på applikationer med højere dækning. Det baserer han på prøvetryk af kundernes egne filer.

– Kvalitet er selvfølgelig altid meget subjektivt, men vi har stadig vores HP Indigo at sammenligne med også. Kvaliteten er god nok til de applikationer, den er beregnet til, og til en uovertruffen pris. Vi har også modtaget accept fra flere kunder efter vores demonstrationer. Kunder som i dag bruger flere tonermaskiner og inkjet på rulle.

Maskinen kan håndtere medietykkelser mellem 52 og 360 gram. Dette gør den velegnet til store mængder af transaktionstryk, fakturaer, manualer, direct mail og indlægssedler. Også applikationer som brochurer, bøger og kuverter med eller uden vinduer. Det er også muligt at printe plakater i længder op til 120 centimeter i simplex.

Ingen statisk elektricitet eller udtørring af papiret

Papiret udsættes for højst 58 grader under printprocessen. Derfor dannes der ingen statisk elektricitet, og mediet tørrer ikke ud. Når papirerne kommer ud i opsamlingsbakken, er de helt afkølede.
For at køre bestrøget papir kræves det normalt, at det er inkjet-præpareret, ellers kan maskinen håndtere de fleste ubestrøgede offsetpapirer som fx Scandia 2000 og Amber Graphic.

I den grundlæggende version af printenheden kan papir lægges i to A4-bakker og to nederste A3-bakker. Med to ekstra tillægsmoduler er det muligt at bygge på med fire større rum, som hver især rummer i alt 2.440 A3-ark (i alt 9.760 ark).
Den digitale presse er også udstyret med en særlig multifunktionsbakke til kørsel af standardkonvolutter, enkeltsidede lange ark op til 122 centimeter og andre specialformater.

Den digitale presse indeholder Kyoceras velafprøvede 600 dpi printhoveder, som allerede findes i flere andre leverandørers injektionspresser. Selvom hovederne giver en 600 x 600 dpi opløsning, kan du vælge at printe med 600 x 1200 dpi ved en lavere hastighed, hvis applikationen kræver det.

Toner har ikke været interessant

Henrik Dencker siger, at tonerteknologi aldrig har været et interessant område for Visutech.

– Udviklingskurven er stoppet, som vi ser det og også med de tilbagemeldinger, vi har fået fra kunderne. Det er ikke muligt at komme meget længere i forhold til kvalitet, hastighed eller lavere pris på hardware og klik.

– Vi har i nogen tid kigget på vandbaseret inkjet, når det kommer til civilt grafisk tryk og komplement til vores arkfodrede HP Indigo-presser. Nu var timingen rigtig til at gøre dette med Kyocera, som er markedsleder, når det gælder inkjet-printhoveder. Med hensyn til miljøaspektet tror vi heller ikke, at UV ikke er fremtiden.

Han fortæller, at inkjet kommer med en helt anden driftsomkostning og en anden miljøtænkning både hvad angår farve og elforbrug.

– Det er en tredjedel af elforbruget sammenlignet med en tonermaskine ved samme hastighed. Jeg synes, det er på tide at se på denne type digitalpresse, til for eksempel manualer med mindre farvedækning, bøger og foldere. Men der er flere applikationer, som vi faktisk ikke tænkte på, da vi besluttede os for Kyocera.

Betal kun for den farve du bruger

I dag bruger omkring 80 procent af Visutechs HP Indigo-kunder tonermaskiner ved siden af deres HP Indigo-presse til opgaver, der ikke kræver meget farve eller topkvalitet. Applikationer, hvor prisen er det vigtigste for kunden. Der er potentiale at vinde for dem, ved at investere i Kyocera-maskinen, ifølge Gustafsson:

– Sammenlignet med de job, der typisk går produceres på en tonermaskine, er produktionsomkostningen under halve på denne maskine. Og for job med bare 10-15 procent farvedækning er besparelsen meget mere end det. Det er, efter vores mening, denne maskines Sweet Spot. Rent økonomisk kan vi konkurrere med op til 35–40 procents dækning. Men så er der ofte også andre krav til kvalitet, som gør det nemt for os at dirigere kunderne til HP Indigo i stedet for. Det bedste fra begge verdener.

I Visutechs forretningsmodel anvendes ingen klik, kunden betaler kun for den anvendte farve, uanset farvedækning og antal udskrevne ark. Dette giver operatøren en chance for at arbejde med den samlede farvedækning som en omkostningsreducerende faktor på opgaver, hvor det ikke har den store betydning.

– Ingen er rigtig tilfredse med statiske klikomkostninger, forklarer Gustafsson. Nu har Kyocera ladet os udvikle den model, vi synes passer til de skandinaviske kunder.

Den sprøjter papir ud

Den digitale presse leveres med EFIs RIP-løsning Fiery FS300. Hvordan ville det daglige arbejde ved maskinen opleves? Vi stiller spørgsmålet til Visutechs træner Peter Sjögren.

– Som operatør er det vidunderligt. Bare læg papiret i maskinen og tryk på startknappen. Den sluger lige meget hvor meget. Papiret sprøjter ud af den. Du skal bare kontroller filerne, i hvilken rækkefølge opgaverne skal køres og udskydes.

I praksis kunne en operatør betjene både en HP Indigo og en Kyocera eller håndtere to Kyocera-maskiner på samme tid.

– Sammenlignet med de job, der typisk går produceres på en tonermaskine, er produktionsomkostningen under halve på denne maskine, siger Henrik Dencker (foto: Claes Nordström).

Efterbehandlingsløsninger

Til Task Alfa Pro 15000c har Kyocera sin egen samlehæfter. De har også for nylig færdiggjort en tredjepartsløsning til treside-trimning og squarefold. Det er også muligt at vælge andet tredjepartsudstyr til sin færdiggørelse. Henrik Dencker ser for sig, at rigtig mange kunder, der i dag printer både sort/hvid og farve i tonermaskiner, kunne flytte store dele af deres produktion til Kyoceras arkinkjet.

– Vi har allerede 15-20 interesserede kunder i Sverige, Norge og Danmark. Nogle af disse kunder har tidligere kigget på arkinkjet, men set det som en for stor investering. Nu er den investering betydeligt lavere med vores Kyocera, siger Henrik Dencker.

Med Visutech som distributør sælges den digitale presse også gennem Kyoceras store partnernetværk. Visutechs eget salg giver fem års garanti på alle printhoveder.

Tilmeld dig online seminaret her

Artiklen er skrevet af Claes Nordström og oversat af Søren Winsløw.

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning

Bording overtager Formegon

Kommunikations- og marketinghuset Bording Danmark A/S fortsætter oprustningen. 1. september overtages alle aktiviteterne i Formegon, som er en uafhængig totalleverandør indenfor grafisk design, grafisk produktion, digital produktion, events og merchandise.
formegon_bording

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01