Oven på et par udfordrende år går tingene igen den rigtige vej for Sean Jälpelt Holm og Macrodot. I januar havde firmaet 15-års jubilæum, som på grund af corona-situationen blev forbigået i stilhed. Jubilæet vender vi tilbage til, men optimismen fejler ikke noget hos Sean.
Han fortæller, at de første tre måneder i 2020, hvor coronaen dukkede op, var de bedste nogensinde i Macrodots historie. Derefter ligner historien lidt de andres med, at de først tabte massiv omsætning, men fik fat igen hen over sommeren, inden der atter blev lukket for ”det varme vand”. Men her gjorde Macrodot så noget, som ikke så mange andre turde: De satte gang i en omfattende markedsføring.

En kampagne genstarter tingene
– Når det går godt, er man tilbøjelig til at glemme, at lave sin markedsføring. For lige pludselig kommer der noget i vejen, og så kan det være svært at sætte noget i gang, når krisen kradser. Vi måtte tilbage og se på, hvad det var, vi havde haft succes med tidligere. Noget af det, der virker, er intensiv markedsføring, siger Sean.
De satte sig ned og definerede en række kampagnetilbud og lavede blandt andet en kampagneavis som blev produceret og rundsendt i tusindvis. Resultatet var mærkbart og der kom godt gang i omsætningen i løbet af 2021. Årsresultatet viste alligevel et lille underskud, men Sean fortæller, at det i overvejende grad skyldes, at de har sat gang i en række nye og spændende projekter, som de vil løfte sløret for i løbet af 2022.
Så med en fortsættelse af de gode omsætningstakter fra 2021 og de største ny-investeringer bag sig tror Sean på, at 2022 bliver det bedste år nogensinde for Macrodot.
– Sidste års kampagne betød, at vi både fik gang i vores eksisterende kunder men også, at en række nye kom til, siger han.
Dine kundernes markedsføring er også din markedsføring
Macrodot sælger kun business-to-business og en af deres styrker er ifølge Sean, at de tilbyder deres kunder et omfattende markedsføringsmateriale. Så når fx en skiltevirksomhed skal ud til deres kunde, kan de fx vise kunden et online-katalog baseret på Macrodots meget store sortiment, men med skiltevirksomhedens eget navn og logo på forsiden. Kataloget kan både være uden priser eller med slutbrugerpriser efter aftale med Macrodot.
Derudover mener Sean, at deres særkende er, dels at de har et usædvanligt stort varesortiment og at de tager hånd om alle forespørgsler eller reklamationer med det samme. – Vi anerkender, at vores kunder er i en situation, hvor responstiderne er ultrakorte. Så skal de ikke vente unødigt på os, siger Sean.
Webshop med nye features
Sean fortæller også, at de har lanceret en business-to-business webshop, som vil gøre det meget nemmere at være kunde. Det er en af de ting de har brugt udviklingskroner på, og som han forventer sig meget af. Ikke mindst fordi, den har nogle features man ikke ellers ser i den type webshop.
Det gælder fx hvis man skal have variationer over den samme varer. Det kan være den samme roll-up med flere forskellige motiver, eller det samme motiv på flere forskellige produkter. I stedet for at starte indkøbsprocessen forfra med hvert produkt, kan man lægge det første produkt i kurven og så foretage de variationer på bestillingen man ønsker og så lægge det i kurven og så fremdeles. Da det ofte er den måde ordre sammenstykkes på, er det en markant lettelse i bestillingen, fortæller Sean. Og ved at kunden selv foretager indtastningen, reduceres mulighederne for at introducere fejl i den efterfølgende proces.

Forventninger er skruet op
Sean startede Macrodot sammen med en god ven og partner i 2007. I 2016 købte han partneren ud, da deres ambitioner gik i hver sin retning.
Macrodot startede med 50 m2 i Sædding ved Esbjerg med en printer, en skæreplotter, et montagebord og en ungarbejder. I starten producerede de næsten kun skilte. Men begge havde betydelig erfaring i baggagen, Sean som faguddannet reprofotograf og jobs i en række forskellige grossist- og produktionsvirksomheder.
Fra 2009 til 2013 voksede de helt vildt og mere end tredoblede omsætningen. Så i 2014 flyttede Macrodot til den nuværende adresse i Varde, hvor de fik 1.200 m2 under tag og ikke mindst investerede i en flatbed-printer.
– Det var en kæmpe omvæltning. Vi fik så meget plads, at vi kunne flytte materialer med en truck. Det sparede os en del tid. Dernæst monterede vi omkring 18.000 m2 folie på plader om året. Ved at investere i flatbed’en kunne vi printe direkte på pladerne og dermed spare montagetiden.
Nu har Macrodot skruet forventninger op til det helt store i 2022. Vi følger spændt med på sidelinjen og ser, om der også bliver tid til at fejre jubilæet i efteråret, som Sean antyder kunne komme på tale.
Bemærk! – Efter artiklen er blevet offentliggjort, har Sean meddelt, at jubilæet fejres fredag den 25. marts 2022.
