Træf bedre valg, når du køber storformatmedier

PUBLICERET: 10 February 2022
OPDATERET: 10 February

For at opnå et bedre fundament for ansvarlige indkøb i skiltebranchen og i den grafiske branche har Antalis udviklet et bedømmelsessystem, som skal vejlede og støtte kundernes omstilling til at foretage mere bæredygtige medievalg.

Systemet kaldes Green Star System og rangerer produkter ud fra to nøglefaktorer: råmaterialer og genanvendelighed. Alle produkter har fået en bedømmelse på en skala fra nul til fem stjerner. Formålet er, at du kan træffe mere bevidste beslutninger omkring råmaterialernes karaktér og genanvendelighed, når du køber medier i storformat.

Hvorfor?

Ved at informere om produkters råmateriale og genanvendelighed samt tilbyde vedvarende og genanvendelige medier fremstillet af fossilfrie råvarer, håber Antalis på at skabe en forståelse blandt deres kunder, der gør det nemmere at træffe ansvarlige beslutninger.

– Vi vil gå foran med et godt eksempel ved at tilbyde alternative løsninger med mere miljøvenlige materialer til et marked, der i højere grad efterspørger netop dette. Derfor lancerer vi i Antalis et globalt initiativ for mere bæredygtig visuel kommunikation, siger Lars Wiklund, Product Manager for Antalis Visual Communication.

Hvordan?

Vores Green Star System™ måler to nøglefaktorer: råmaterialer og genanvendelighed. Lave karakterer gives til produkter, der er lavet af oliebaserede/fossile materialer, i bund og grund plastik – mens højere karakterer gives til vedvarende materialer. Den højeste vurdering (5 stjerner) gives til produkter, der er produceret af både genbrugte og vedvarende materialer.

– Gennem Green Star System kan vi alle lave ændringer i medievalget. Det gælder fx for eksempel om at undgå at bruge et udendørsprodukt med meget lang levetid af plast, og som ikke kan genbruges, til en 14 dages kampagne indendørs. Dette er en mulighed, som flere af vores slutforbrugere kan overveje. Vi skal også sænke nogle af nutidens krav til funktionalitet og i stedet at bruge medier, der er meget nemmere at genbruge. Det betyder naturligvis ikke, at vi vil foliere køretøjer med selvklæbende papir i den nærmeste fremtid, siger Lars Wiklund fra Antalis. Men hvor det er muligt, kan vi træffe smartere valg for både funktion og miljø.

Den skematiske konstruktion af Green Star Systemet. (Klik på billedet for at se det større.)

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning

Grøn cloud-løsning skal øge både bæredygtighed og sikkerhed

Den berettigede fokus på de store knaster i de grafiske virksomheders bæredygtighed: råvarer, transport, spild og maskinparkens energiforbrug gør at man måske overser nogle mindre, men dog betydende, lavt hængende frugter.
TeamPhoto

Bording overtager Formegon

Kommunikations- og marketinghuset Bording Danmark A/S fortsætter oprustningen. 1. september overtages alle aktiviteterne i Formegon, som er en uafhængig totalleverandør indenfor grafisk design, grafisk produktion, digital produktion, events og merchandise.
formegon_bording

De seneste nyheder

Canon slår det store brød op på Hunkeler Innovation Days

Under temaet 'The Power to Move' vil Canon at vise, hvordan digitalprint kan flytte mennesker og virksomheder fremad.
canon_prostream_3000_01

Ny trykfarve lover bedre egenskaber og lavere miljøpåvirkning

Hubergroup, en global leverandør af bl.a. trykfarver lancerer en ny trykfarveserie – Dynamica Ink.
Screenshot

Ændring i ejerskabet hos William Skilte

Alt fortsætter som før, lover Mette Broch som nu har overtaget det fulde ansvar for virksomheden.
william_skilte_mette

Flere spændende nyheder i årets Packnorth Award 2025

Siden første februar har Packnorth Award – Nordens største emballagekonkurrence – været åben for bidrag.
Blue-Ocean-Closure-Grand-Prize-qwboowvahoin2a5ecpx2m9vynt416rrtd7jxbh21dc