Det indikerer en en artikel i Keypoint Intelligence om udviklingen på det amerikanske marked, og som grafisk branche, sluger vi jo sådan en nyhed med glæde 🙂
I beretningen står der, at en del detailhandlere fuldstændigt droppede at sende kataloger tilbage i 2007 på grund af recessionen og en større prisstigning i US Postal Service. Katalogvolumen led et fald fra 2007 og frem til 2018, men fremtiden er ikke nødvendigvis dyster, konkluderer de.
Der er intet som en global krise
For der er intet som en global sundhedskrise, der kan ændre vores verden og alt, hvad vi tror, vi ved om den. Da COVID-19-pandemien ramte, blev vi alle tvunget ind i en yderst digital verden med fjernarbejde, virtuel læring og teamsmøder. Nogle ville måske have forventet, at denne trend ville fungere som et søm til den ligkiste, der skulle rumme trykte kataloger. Men det skete ikke. Sandsynligvis fordi alle pludselig følte sig oversvømmet af digital kommunikation. For at afvige fra al online kommunikation, vi begyndte at blive trætte af.
Nye data fra Keypoint Intelligence tyder på, at kataloger vil fortsætte med at stige frem til 2025. Det forventes at. farvekataloger får en årlig vækstrate (CAGR) på over 20 % mellem 2020 og 2025. Det er den højeste vækstrate inden for trykte reklameartikler. Væksten skyldes først og fremmest, at vi er blevet trætte af online kommunikation, men også at der er nye personaliseringsmuligheder samt det trykte katalogs gode resultater i relation til at drive online- og butikssalg.
Kataloger vækster, selv blandt onlinegiganter
Hvis du tror, at årsagen til katalogers nye succes primært er forbeholdt de mere traditionelle forhandlere, så tro om igen! Store online-pionerer som fx Amazon har udsendt trykte kataloger for at supplere deres e-handelsaktivitet. Når det er sagt, er det værd at bemærke, at de kataloger, vi har set i denne sæson, ikke nødvendigvis er de samme som katalogerne som tidligere. Mange af katalogerne bliver produceret på kraftigere papir og rummer varegrupper, der er specifikt målrettet i forhold til tidligere købsadfærd. Dette års Amazon-katalog fangede fx Keypoints Intelligence journalists opmærksomhed, fordi det indeholdt spil og aktiviteter, som hendes tre børn havde benyttet. At modtage kataloget var i sandhed et familieanliggende, kommenterer hun.
Hvad betyder det for printindustrien?
Ud over muligheden for fortsat direct mail-virksomhed kan trykkerier lære af Amazon-eksemplet. Det er vigtigere end nogensinde for trykkerier at tænke på alle de forskellige måder, de interagerer med deres nuværende kunder og kundeemner, uanset om det er gennem trykt markedsføring, digital markedsføring eller ideelt set en kombination af de to. Ved at skabe en række kontaktpunkter og udvekslinger med kunden, der giver dem ægte og differentieret værdi, kan trykkerier fremme loyalitet og samtidig opmuntre til fremtidige køb.
Et tweet fra journalisten om modtagelsen et trykt feriekatalog fra Amazon førte blot to dage senere til en henvendelse fra Amazon, der bad om mere information om hendes børn og en anmodning om at “holde de gode tider i gang.” De oplysninger blev fulgt op af en besked om, at vi snart ville modtage nogle gratis gaver og et personligt brev.
Trykte kataloger kan opmuntre kunder til at engagere sig med innovativt indhold, friske designs og iøjnefaldende udsmykninger. Her er et par eksempler:
- QR-koder, der bringer kunder til en produktlandingsside
- Kuponer og kampagnekoder
- Information om belønningsprogram
- Produktets bæredygtighedsinformation og sundhedsmærker
- Klistermærker, farvesider, aktiviteter og historier til børn
- Muligheder for at hjælpe med at støtte velgørende organisationer
- Muligheder for at deltage i konkurrencer
- Promoveringer af digitalt indhold og apps
At levere personligt indhold kan også være en smart investering for mærker og printkøbere. Det giver mening – kunder, der modtager kataloger med produkter og oplysninger, der er relevante for deres specifikke interesser, er mere tilbøjelige til at foretage et køb hos den forhandler, der har leveret det pågældende katalog i fremtiden.
Keypoint Intelligences mening
Uanset om du har bemærket en stigning i antallet af fx feriekataloger op til feriesæsonen 2021, har trykkerier og deres kunder grund til at give disse tryksager nyt design. En overmætning af onlineindhold har udløst digital træthed for mange forbrugere, hvilket kan gøre dem yderst modtagelige for mere traditionelle kommunikationsmetoder – som trykte kataloger. Derudover kan nutidens kataloger forbedres med personalisering, promovering af digitalt indhold og links til online marketingkampagner for yderligere at engagere og skabe forbindelse med forbrugerne.