Det er ikke prisen, der vil afgøre, om en tryksag skal produceres eller ej. Det er derimod effekten. Hvis man ikke oplever, at en tryksag giver en effekt for det budskab, der formidles, så vil et andet redskab blive benyttet, skriver Peter Ollén fra Sign&Print i Sverige, og han fortsætter:
– Det nytter derfor ikke at begynde at fundere over, hvor langt ned i pris du kan gå, hvis kunden vælger at kommunikere på anden vis. Du skal som trykkeri/printhus i stedet overveje, hvor du kan gøre tryksagen mere effektiv og værdifuld for den specifikke kunde.
- Kunne det fx være at producere et visitkort i et alternativt format?
- En brochure med specialeffekter, som vil betyde, at den bliver gemt?
- En anderledes falsning?
- En indpakning med præg?
- En tryksag med selvlysende farve?
– Det er enhver indkøbers job at forsøge at presse prisen. Og det er dig som trykkeriejer, der skal forsvare dit produkt og prisen, som ikke spiller så stor en rolle, hvis den giver maksimalt udbytte for kunden, slutter Peter Ollén.
Kort sagt: Når kunden har forklaret formålet med tryksagen/kampagnen, skal du forklare kunden udbyttet ved det produkt, du kan tilbyde.