Trykkergården oplevede både ketchup-effekt og en firedobling af valg-omsætning i forhold til tidligere valg

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 8 December 2021
OPDATERET: 8 December

Det har været valgår i år. Det betyder at mange mindre lokale trykkerier har haft ekstra travlt. Vi har spurgt Trykkergården i Nykøbing Sjælland, hvordan de er kommet gennem både Corona-tiden, hvad et valg har betydet for dem, og hvordan de forventer 2022 kommer til at gå. Og allerede her inden svarene på vores spørgsmål kan vi røbe, at Trykkergården er kommet fornuftigt gennem året, og havde nogle forrygende travle måneder i forbindelse med valget. Nu er Helmuth Catter, indehaver af Trykkergården så positiv, at de også netop har investeret i en ny Canon Imagepress produktionsprinter.

Nedenfor kan du læse Helmuth Catters svar på vores spørgsmål.

Hvor hårdt blev Trykkergården ramt af første Corona-bølge tilbage i 2020?

Tilbage i 2020 gik vi 40% tilbage i omsætningen pga. Corona-bølgen – så her på Trykkergården kunne vi sagtens mærke hvor stor effekt denne bølge havde på erhvervslivet. 

Er jeres kundekreds præget af fx restauranter, festivaller og lignende – eller er den så bredt sammensat, at I kom fornuftigt ud af nedlukningen?

Ane Jul-Rasmussen blev ansat som elev sidste år, lige inden det hele lukkede ned

På Trykkergården lever vi af restauranter, festivaler og andre events her i sommerlandet. Dog har vi også andre kunder af anden branche, hvor det faktisk gavnede os, som fx. Håndværkere som havde stort udbytte af Corona nedlukningen – så vi kom fornuftigt ud af 2020, med nye kunder.

Og hvordan startede 2021 med fortsat nedlukning for Trykkergården?

I august 2020 tog vi beslutningen at investere i en ny storformatprinter, som kan printe helt op til A0+. Den viste sig med det samme at være en rigtig god investering, da mange kunder skulle bruge plakater under nedlukningen. Derfor trykte vi rigtig mange storformatplakater de første fire måneder af 2021. Det var med garanti det der reddede vores budget på det tidspunkt.

Mange inden for branchen oplevede en ketchup-effekt, da landet igen lukkede op i maj måned. Hvordan oplevede Trykkergården det?

I sommeren 2021 mærkede vi en markant ketchup-effekt, da de fleste kunder vendte tilbage, plus en hel del nye, som var dukket op i løbet af foråret.

Har kommunalvalget sat sit præg på efterårets opgaver? Hvad fyldte mest valg eller almindelige trykopgaver?

Da kommunalvalget var rundt om hjørnet fik vi rigtig travlt på trykkeriet. Vores omsætning på kommunal- og regionsvalget blev fordoblet, i forhold til for fire år siden. Udover det, havde vi samtidigt også vores almindelig trykopgaver kørende i baggrunden – så pulsen var helt klart oppe her hos os. Valg-tryksagerne fyldte dog mest i et par måneder men, vi nåede i mål med det hele til sidst – heldigvis! J 

Hvordan ser udsigterne for 2022 ud?

Udsigterne for hvordan det kommer til at gå i det kommende år, ved vi først bedre selv efter i aften, når regeringen har holdt pressemøde. Hvis vi undgår de største nedlukninger, så ser det fornuftigt ud! Oveni det, har vi også lige fået os en helt ny produktionsprinter, som vi er meget glade for. Den kommer helt sikkert også til at gavne os gevaldigt i 2022 – og årene frem!

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot