Den grafiske branche har flere udfordringer. En pandemi har sat sine spor. Både med hensyn til nedlukninger og nu også mangel på råvarer og voldsomme prisstigninger på bl.a. papir. Men en af de største udfordringer i disse år er, at der også er mangel på arbejdskraft til branchen.
I sidste uge havde vi en lille nyhed i printogmedier.dk, hvor tre grafisk tekniker-elever udtalte, at deres uddannelse var den mest hemmelige i Danmark. Hvis det er korrekt, så har vi som branche en fælles udfordring, der skal løses. Ikke engang ud i fremtiden, men her og nu.
Vi har alle et ansvar
Det er skolens opgave, vil mange måske sige, og andre vil sige, at det er fordi, vi kun har en skole, og den er placeret i Aalborg. Men det kan ikke være rigtigt, at unge holder sig fra en uddannelse fordi de skal nogle uger på skole i Aalborg. Så lad nu være med blot at sende bolden den vej.
Det må være branchen, alle de store, mellemstore og mindre trykkerier rundt omkring i hele Danmark, der skal være med til at gøre uddannelsen kendt. Ungdomsårgangene bliver ikke større de nærmeste år, så vi har alle en forpligtelse til at profilere uddannelsen. Men vi må også hjælpe hinanden.
Hvad virker hos jer?
Vi må skabe en værktøjskasse med indhold, der har vist sig at kunne bruges til at synliggøre en karrieremulighed med udgangspunkt som grafisk tekniker.
Hvad skal der til for at gøre en grafisk tekniker-uddannelse mere attraktiv? Har du nogle gode erfaringer med at rekruttere elever og medarbejdere, så del dem med os. Send input til ll@lykkeogwinslow.dk, så forsøger jeg at samle dem og videreformidle til brancheforeninger og TechCollege. Input kan være alt lige fra om det er håndplukkede elever, I har fået ansat, eller om de er kommet via en annonce (trykt medie eller online), eller om I har kontaktet skoler, handelsforeninger, sportsklubber, forældre i Rotary, Lions eller … Er det måske via sociale medier, der skabes kontakt til de unge? Hvilke?
Samme spørgsmål gælder også med hensyn til at få ansat personale, så kom også gerne med erfaringer herfra.