Enhver printvirksomhed bør have bæredygtighed som kernen i deres forretningsdrift. For at styrke denne fokus afholder HP en række online ”kaffemøder” og webinarer, hvor forskellige prominente branchefolk giver inspiration til, hvordan man griber dette an.
I det seneste kaffemøde i serien var der fokus på cirkulært design og de 10 trin en printvirksomhed kan tage, for at få en mere bæredygtig forretning. Debattøren var Steve Lister som er intet mindre end bæredygtighedsstrateg, udvikler af alternative materialetyper og chef for den britiske organisation POPAI, som arbejder for at udvikle den samlede forbrugeroplevelse. Blandt medlemmerne i organisationen finder man bl.a. Arla, LEGO og Heineken.
I det følgende finder du Steve Listers 10 trin til en mere bæredygtig forretningsmodel og nederst link til de kommende seminarer.
1. Materialevalg
For ægte bæredygtighed skal du se på det materiale med den lavest mulige indvirkning. Ikke kun, hvilke materialer du bruger, men også hvordan du bruger dem? Minimerer du spild? Reducerer kemikalier, lim og farvestoffer? Har du nogle systemer til genbrug af affald?
2. Cyklus egnethed
Hvordan vil dine materialer klare sig i fremtiden? Kan de genbruges, indgå i naturens kredsløb, generere værdi over tid? Tænk på det som en rejse. Invester i et afkast, og du kan se dine materialer begynde at få deres eget liv.
3. Affaldsforebyggelse
Det, du skal se på her, er at holde spild under produktionsprocessen til et absolut minimum. Eller endnu bedre, at eliminere det helt.
4. Demontering
Hvilke komponenter består dine produkter af? Hvor let er disse at skille ad, når tiden kommer? Kan hver specifik komponent genbruges? Hvis en forbruger ikke kan skille produktet ad, kan han så muligvis returnere det til dig eller en tredjepart?
5. Grøn kemi
Grøn kemi vedrører brug af kemiske processer og produkter, der reducerer brugen af farlige stoffer – eller eliminerer dem helt. Dette kan være gennem valg af materialer eller efterbehandling. Undersøg brugen af plantebaserede alternativer.
6. Renovering
Dit ansvar for et produkt slutter ikke med et salg. For mange varer kan slitage reducere ydeevnen eller funktionaliteten. Kan du rette op på dette i stedet for bare at smide det væk? Er der noget du kan introducere for at understøtte renovering? Forlæng dit produkts levetid!
7. Holdbarhed
Parallelt med renovering er holdbarhed. Gør dit produkt så langtidsholdbart som muligt.
8. Alsidighed
Tendenser ændrer sig. Folk forandrer sig. Men kan dit produkt ændre sig? Alsidighed i bæredygtighedsforstand betyder, at dit produkt ikke umiddelbart bliver forældet i tider med forandringer.
9. Cirkulær emballage
Emballage er et godt sted at lede efter forbedringer af bæredygtigheden. Led efter emballage, der kan genbruges, recirkuleres eller er biologisk nedbrydelige.
10. Nye modeller
Overvej hvordan du kan tilbyde ny services og forretningsområder.
Link til kommende kaffemøder og webinarer:
Kaffemøde 4: 21. oktober 2021, 10.00 (GMT) – Sikkerheds- og certificeringsfordele.
Webinar: 28. oktober 2021, 10.00 (GMT) – Sæt bæredygtighed i centrum for din virksomhed