Det har siden 2013 været muligt for danske grafiske virksomheder at vise deres kunder, at de tager socialt ansvar. Det har de gjort med et dansk CSR-logo.
Det grafiske CSR-kodeks er en standard og en praksis for at handle ansvarligt, og kodekset er udformet, så det afspejler arbejdstager og arbejdsgivers holdning og tilgang til grafiske virksomheders ansvar.
Det danske CSR-logo har Grakom nu også udgivet i en engelsk version, således at trykkerierne også kan markedsføre sig som socialt ansvarlige over for udenlandske kunder.
53 medlemmer har tilsluttet sig Grakoms CSR-kodeks. Med den engelske version håber Grakom, at gøre det interessant for endnu flere danske virksomheder, at tilmelde sig.
– Som branche skal vi vise, at vi tager ansvar og handler ansvarligt. Det gør vi ved at tilslutte os Det grafiske CSR-kodeks og aktivt skilte med det. I den grafiske branche i Danmark lever langt de fleste virksomheder allerede op til standarderne, der er fastsat i kodekset. Alligevel er det langt fra alle, der har tilsluttet sig, siger Thomas Torp, Grakoms direktør.
Han mener, at den grafiske branche i Danmark skal være bedre til at gøre opmærksom på sig selv. Det kan nemlig potentielt betyde mere forretning til Danmark og mere internationalt samarbejde, hvis den danske grafiske branche bliver synonym med fuldkommen rene linjer.
– Med den engelske version af logoet bliver det nu lettere at føre bevis for, at vi altså har styr på vores ting i Danmark. Når vi viser det engelske logo frem for internationale samarbejdspartnere, kan det være tungen på vægtskålen, der afgør om opgaven lander hos en dansk virksomhed, siger Thomas Torp.