Esbjergvirksomheden Setiket er per 1. september blevet solgt til konkurrenten i Aalborg, Melsen Tech A/S. Setiket er en familiedrevet virksomhed, som de to brødre, Torben og Karsten Jørgensen, nu har afhændet. Selv om de to firmaer har været konkurrenter, har de også været kolleger og gennem de sidste par år har de haft et uformelt samarbejde med en del fælles projekter og materialekøb. Begge parter er enige i, at sammenlægningen derfor er et naturligt led i processen, ikke mindst fordi Setiket står over for et generationsskifte.
– Selvom vi på papiret er konkurrenter, har vi altid haft et godt forhold til Melsen Tech, også for 30 år siden. Vi har lært hinanden at kende som gode partnere, og derfor er salget af virksomheden vokset naturligt frem over de seneste år. Processen har været god og rolig, og jeg er helt tryg ved at række nøglerne til Melsen Tech, siger Torben Jørgensen, tidligere partner og direktør i Setiket. Han fortsætter i rollen som teknisk direktør i Setiket, ligesom de øvrige medarbejdere også fortsætter som hidtil.
For Melsen Tech er der tale om et strategisk skridt på rejsen i at styrke virksomhedernes position på det danske og nordeuropæiske marked og ikke mindst for at kunne tilbyde en komplet kompetencepalette inden for frontfolier, elektromekanik og box building.
– Med købet af Setiket cementerer vi vores position i markedet. Som dansk producent og teknologihus har vi alle kompetencer in-house til at gøre vores kunders idéer til virkelighed. Ved at slå os sammen står vi stærkere til at kunne tilbyde mere færdige løsninger fra én leverandør, siger Marcus Holm adm. direktør i Melsen Tech og nu også Setiket.
Begge selskaber har over 50 års erfaring inden for interface-løsninger, elektromekanik, frontfolier og serigrafi. Mens Melsen Tech i stigende grad tager markedsandele inden for elektromekanik, box building og færdige løsninger, har Setiket en fin position inden for printet elektronik, frontfolier og labels. Som én af de meget få danske producenter leverer Setiket UL-certificeret mærkning, som er en afgørende faktor for bl.a. at kunne levere til det amerikanske marked.
Begge virksomheder fortsætter som to separate selskaber med Marcus Holm som adm. direktør og en ledelsesgruppe i hver af de to selskaber. Der vil ikke være ændringer i firmanavnene. Sammenlagt vil de to virksomheder havemere end 80 medarbejdere og 12.000 m2 produktionsareal, fordelt på to lokationer.