Coronaen og de restriktioner, der fulgte, har været hårde for mange inden for den grafiske branche og skiltemarkedet. Men Grakoms medlemmer har klaret første halvår af 2021 bedre end forventet.
Og det bedste af det hele: De ser positivt på resten af året.
– Kommunikationsindustriens omsætning er ikke langt fra at være tilbage på niveauet fra før Corona. Medlemmernes besvarelser tyder på, at omsætningen er ved at være tilbage for alle virksomhedstyper, hvor vi under nedlukningerne har set, at nogle typer virksomheder har været markant hårdere ramt end andre, udtaler Mads Lindegaard, cheføkonom i Grakom i forbindelse med offentliggørelse af undersøgelsen.
I en rapport fra Grakom står der bl.a.: Omsætningen i 2. kvartal kun 6 pct. lavere end på samme tidspunkt i 2019 – det seneste normalår. Det er en betydelig fremgang i forhold til 1. kvartal 2021, hvor omsætningen var 18 pct. lavere end i samme kvartal 2019.
Omsætningen er samtidig også betydeligt højere end virksomhederne forventede for godt tre måneder siden. I slutningen af marts forventede virksomhederne nemlig, at omsætningen i andet kvartal ville blive 13 pct. lavere end i samme kvartal 2019. Kvartalet er dermed gået betydeligt bedre end forventet.
… og for 2022
Og for 3 kvartal forventer medlemmerne, at de ender på et niveau blot 3 procent under samme kvartal sidste år. Det kommende år forventes at komme til at ligge på niveau med 2019, men nogle virksomheder vil dog være hårdt påvirket af Corona-krisen.