Grakoms medlemmer ser positivt på omsætningen i Q3

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 9 August 2021
OPDATERET: 9 August

Coronaen og de restriktioner, der fulgte, har været hårde for mange inden for den grafiske branche og skiltemarkedet. Men Grakoms medlemmer har klaret første halvår af 2021 bedre end forventet.

Og det bedste af det hele: De ser positivt på resten af året.

– Kommunikationsindustriens omsætning er ikke langt fra at være tilbage på niveauet fra før Corona. Medlemmernes besvarelser tyder på, at omsætningen er ved at være tilbage for alle virksomhedstyper, hvor vi under nedlukningerne har set, at nogle typer virksomheder har været markant hårdere ramt end andre, udtaler Mads Lindegaard, cheføkonom i Grakom i forbindelse med offentliggørelse af undersøgelsen.

Mads Lindegaard. Foto lånt fra Grakoms hjemmeside

I en rapport fra Grakom står der bl.a.: Omsætningen i 2. kvartal kun 6 pct. lavere end på samme tidspunkt i 2019 – det seneste normalår. Det er en betydelig fremgang i forhold til 1. kvartal 2021, hvor omsætningen var 18 pct. lavere end i samme kvartal 2019.

Omsætningen er samtidig også betydeligt højere end virksomhederne forventede for godt tre måneder siden. I slutningen af marts forventede virksomhederne nemlig, at omsætningen i andet kvartal ville blive 13 pct. lavere end i samme kvartal 2019. Kvartalet er dermed gået betydeligt bedre end forventet.

… og for 2022

Og for 3 kvartal forventer medlemmerne, at de ender på et niveau blot 3 procent under samme kvartal sidste år. Det kommende år forventes at komme til at ligge på niveau med 2019, men nogle virksomheder vil dog være hårdt påvirket af Corona-krisen.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen til trykkeribranchen

Heidelberg udstikker en stadig mere automatiseret og AI-drevet fremtid for trykkerier verden over.
Homeofprint_01

Antalis udvider Olin-design serien

Antalis relancerer nu Olin Design-serien og udvider også med nye produkter.
OLIN_Design

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01