Salgets arketyper - set ud fra Henrik Frydendahls synspunkt

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 30 June 2021
OPDATERET: 30 June
Inden for psykiatrien opereres der med forskellige arketyper. Psykiateren Carl Gustav Jung opererer med hele 12.
Inden for salgspsykologi arbejdes der også med arketyper. Nedenfor kan du læse om nogle af de arketyper Henrik Frydendahl fra LaserTryk.dk  møder, når danske virksomheder skal investere i marketingportalen Brandcentral.
Henrik Frydendahl

Alle mennesker er naturligvis forskellige, men alligevel er det som om, at det er ganske bestemte typer, der havner i bestemte roller i virksomhederne, siger Henrik Frydendahl og han fortsætter med at fortælle om indkøbschefen, salgschefen og marketingchefen.

 

Indkøbschefen

– Indkøbschefer har fokus på procedurer, systematik, håndtering og den slags. De er i sagens natur super professionelle indkøbere og forholder sig meget rationelt til opgaven. Det er derfor også typisk indkøbschefen, der først ser værdien af Brandcentral, der giver synlige og faste rabatter og som lægger en helt fast struktur ned over indkøbsprocessen, hvor der er styr på rekvisitioner, godkendelser, fakturaer og alt andet administrativt. Endelig ved indkøbschefen, at den slags typisk roder i marketingafdelingen, så det er en god måde at få ryddet op på!

Salgschefen

Salgschefer elsker også Brandcentral. De kan hurtigt og helt intuitivt se, hvad de kan bruge Brandcentral til. Nogle gange giver det sælgerne et helt nyt salgsværktøj, som de kan give forhandlere, distributører og agenter helt eller delvist adgang til. Andre gange er salgschefen bare glad for, at sælgerne selv kan bestille de visitkort, brochurer, prislister m.v., de skal bruge. Det giver mindre brok og ventetid, når man er fri for at spørge marketing.
 

Marketingchefen

Marketingchefen er faktisk ofte den sidste tilløber. Det er en skam, for jeg kender en del marketingchefer, der elsker den effektivitet, som BrandCentral har bidraget med til afdelingen. Jeg tror, at marketingchefer er nervøse for, at styringen bliver digitaliseret, og de oplever derfor systemet som et tab af kontrol og indflydelse og i værste fald budgetter og medarbejdere, slutter Henrik Frydendahl sin gennemgang.

Tony Evald

Adfærdsekspert og menneskekender Tony Evald Clausen, der bl.a. er kendt fra TV2, siger, at det er helt typisk for marketingchefer også på andre områder:

Det, at man let og enkelt kan bestille nye visitkort eller brevpapir i en skabelon, der overholder virksomhedens guidelines og sparer 20-30% på årsbudgettet er bare sund fornuft og gør ikke marketingafdelingen mindre kreativ. Marketingportaler skaber i virkeligheden bedre muligheder for at levere ægte kreative løsninger, fordi man ikke behøver at bruge tid på helt trivielle ting som f.eks. opsætning og korrekturlæsning af standard og helt trivielle tryksager, siger Tony Evald og fortsætter:
I stedet for at bekymre sig over risikoen for at skulle reducere medarbejderstaben, bør den kloge marketingchef se muligheder i at frigøre sit personale for små tidskrævende opgaver og udnytte den frigjorte tid til at synliggøre virksomheden. Ekstra tid er en gave, som hverken en salgschef eller indkøbschef ville takke nej til.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly